Produkcja kontraktowa: Magna rozpoczęła assembling crossoverów Xpeng G6 i G9 w Austrii

Autor: Volodymyr Kolominov | 15.09.2025, 21:21

Chińska marka Xpeng uruchomiła składanie swoich pojazdów elektrycznych w Europie, aby obejść dodatkowe cła Unii Europejskiej. Pierwsze egzemplarze modeli G6 i G9 zjechały z linii montażowej zakładu Magna Steyr w austriackim Grazu.

Co wiadomo

Produkcja kontraktowa zorganizowana jest w schemacie SKD (semi-knocked down) — samochody są najpierw składane w Chinach, częściowo demontowane i w takim stanie wysyłane do Austrii, gdzie przechodzą finalny montaż.

Obecnie Xpeng obciążane jest cłami UE za całkowicie zmontowane chińskie pojazdy elektryczne: poza istniejącym 10-procentowym cłem importowym, pobierana jest dodatkowa opłata w wysokości 21,3%. Po rozpoczęciu montażu w Austrii te dodatkowe cła przestaną obowiązywać.

Dla Magny umowa z Xpeng stała się dużym wsparciem: produkcja w Grazu maleje, w 2024 roku zmontowano tam zaledwie 71,9 tys. samochodów w porównaniu do ponad 105 tys. rok wcześniej. W ostatnich latach firma straciła zamówienia Jaguar, BMW, Toyoty, Fiskera i Ineos.

Prezydent Magna Complete Vehicles Roland Prettner nazwał umowę z Xpeng ważnym kamieniem milowym i pierwszym partnerstwem z chińskim producentem w Europie. Wiceprezydent Xpeng Brian Gu podkreślił, że współpraca z Magną stanie się podstawą dla długoterminowej obecności marki na europejskim rynku.

Xpeng weszło na rynek europejski w 2021 roku, zaczynając od Norwegii. W pierwszej połowie 2025 roku firma sprzedała na kontynencie nieco ponad 8 tysięcy samochodów, ale spodziewa się wzrostu: do G6 i G9 wkrótce dołączy zaktualizowany sedan P7+, zaprezentowany na wystawie IAA Mobility 2025, a także nowe modele. Dodatkowo Xpeng otwiera centrum RD w Monachium, aby dostosować pojazdy do lokalnych rynków.

Źródła: Magna, Cnevpost