Paint przekształca się w Photoshop — Microsoft znacznie poprawił program i dodał wsparcie dla warstw, przezroczystości oraz własny format plików
Paint wraca do korzeni i ma stać się najpotężniejszym edytorem graficznym. Microsoft zaktualizował Paint dla Windows 11, program teraz potrafi pracować z warstwami, przezroczystością i ma funkcje AI. Paint teraz umie tworzyć skomplikowane projekty i zapisywać je w swoim własnym formacie .paint, podobnie jak format .psd w Adobe Photoshop.
Własny format jest potrzebny do przechowywania skomplikowanych projektów z możliwością dalszej edycji. Po zakończeniu edycji obraz można skonwertować do zwykłego „jednowarstwowego” obrazu, nadającego się do przeglądania na PC i telefonach. Oprócz znanych formatów, Paint nauczył się wykorzystywać również nowoczesne formaty AVIF i HEVC.
Narzędzia, na przykład pędzle, mają teraz ustawienia przezroczystości — suwakiem można ustawić dowolną wartość od 0% (całkowicie przezroczysty) do 100% (nieprzezroczysty).
Dostępność
Nowinkę mogą już wypróbować uczestnicy programu Windows Insider (wersja Paint v11.2508.361.0 i wyższe). Zwykli użytkownicy mogą spróbować ściągnąć nowy Paint poprzez pakiety instalacyjne z kanału Dev. Ponieważ program jest w fazie rozwoju, jego działanie może być niestabilne, a funkcje — uzupełniane. Ale widać, że po 30 latach Microsoft poważnie postanowił zająć się edytorem graficznym.
Kontext
W 1983 roku Apple wydało komputer Lisa, który po raz pierwszy miał pełnowymiarowy graficzny interfejs i innowacyjny manipulator „mysz”. Aby lepiej zademonstrować swoją przewagę nad konkurencją, Apple w 1984 roku wydało program MacPaint, który pozwalał tworzyć grafikę rastrową.
Microsoft starał się dogonić konkurenta i rozpoczął intensywny rozwój własnego systemu operacyjnego z graficznym interfejsem, a także myszę. W 1983 roku Microsoft wydał pierwsze sterowniki dla myszy pod MS DOS. Problemem było to, że MS DOS nie miało graficznego interfejsu i mysz była nikomu niepotrzebna. Więc w Redmond postanowiono dołączenie do pakietu dostaw sterowników demonstracyjnej aplikacji do rysowania. I firma napisała prosty edytor grafik rastrowych Doodle, który dołączyła do zestawu sterowników myszy pod MS DOS.
Później Microsoft znalazł firmę ZSoft, która w 1984 roku opracowała pełnoprawny edytor graficzny PC Paintbrush, który potrafił pracować z 16 kolorami. Microsoft licencjonował edytor i w tym samym roku dołączył go do pakietu dostaw czwartej wersji sterowników myszy pod MS DOS. W 1985 roku Microsoft licencjonował PC Paintbrush i dołączył go także do pakietu dostaw swojego pierwszego systemu operacyjnego z graficznym interfejsem — Windows 1. W 1990 roku wydano Windows 3, która otrzymała z pakietu dostaw najnowszą wersję PC Paintbrush. W tym momencie Paint (pod tą nazwą program został zaprezentowany w Windows) wyprzedził popularnością oryginalny PC Paintbrush. W firmie ZSoft zaczęły się problemy, została sprzedana i w 1994 roku wydano ostatnią wersję PC Paintbrush Designer.
Kiedy w 1995 roku Microsoft wydał Windows 95, postanowił nie płacić nowym właścicielom za licencję i nie szukać nowych deweloperów, a samodzielnie przepisał podstawowe funkcje programu i po niewielkich ulepszeniach w 1998 roku, zamknął projekt. Najnowocześniejszy edytor graficzny z 1994 roku został zatrzymany w rozwoju na dziesięciolecia. Microsoft tylko od czasu do czasu wprowadzał drobne zmiany związane z nowymi funkcjami systemowymi. W tym czasie powstało wiele nowych edytorów graficznych, które rozwijały się dynamiczniej i wyniosły edytowanie obrazów na nowy, wyższy poziom.