iFixit rozebrał iPhone 17 Pro: ukryte niespodzianki pod obudową i tajemnica pojawiania się rys

Autor: Russell Thompson | 24.09.2025, 12:33

Świeża rozbiórka iPhone 17 Pro od specjalistów iFixit pokazała: nowy flagowiec Apple nie tylko skrywa w sobie mnóstwo inżynieryjnych rozwiązań, ale też tłumaczy, dlaczego użytkownicy skarżą się na rysy.

Co pokazała rozbiórka

Pierwsze, co rzuca się w oczy — Apple zrezygnowało z wcześniejszej konstrukcji z „podwójnym wejściem”, która ułatwiała naprawę. Teraz, aby dostać się do większości elementów, trzeba będzie zdjąć wyświetlacz, a nie tylną panel. Wymiana baterii stała się również osobną historią: inżynierowie znaleźli 14 nowych śrub i cały „wózek”, w którym jest zamocowana. Przy czym bateria jest mocowana na specjalnym kleju, który ulega zniszczeniu pod wpływem impulsu elektrycznego o napięciu 12 woltów w zaledwie 70 sekund. Wygląda na to, że Apple planuje sprzedawać gotowe baterie razem z wózkiem, aby uprościć naprawy.

Kamerka parowa i dziesiątki śrub

Ale główną nowością technologiczną stała się kamerka parowa — po raz pierwszy w iPhone. Znajduje się nad chipem A19 Pro i rzeczywiście zmniejsza nagrzewanie urządzenia przy obciążeniu, czego brakowało poprzedniemu iPhone 16 Pro Max.


Rozbiórka iPhone 17 Pro. Ilustracja:?iFixit

Mocowanie teraz w większości jest na śruby, co samo w sobie jest plusem, ale liczba rodzajów śrub zmusza serwisantów do wymiany wkrętaków dziesiątki razy. Na przykład, aby wymienić port USB-C, trzeba było wykręcić 22 śruby — i wszystko to dla plastikowego złącza.

Tajemnica pojawiania się rys i ocena możliwości naprawy

Jeśli chodzi o „rysogate”, to iFixit razem z metalurgami ustaliło: problem nie leży w materiałach, ale w designie. Anodowane wykończenie najgorzej trzyma się na ostrych krawędziach bloku aparatu, i to tam pojawiają się głębokie rysy. Na płaskich powierzchniach wykończenie zachowuje się stabilniej.

Na podstawie rozbiórki iPhone 17 Pro uzyskał ocenę możliwości naprawy 7/10, co jest nieco gorsze niż iPhone Air. Tak, Apple zrobiło krok w stronę naprawy, ale jednocześnie skomplikowało inne elementy konstrukcji.

Źródło: iFixit