Dyrektorka finansowa Microsoft postawiła XBox surowe warunki rentowności — dochodzenie Bloomberg
W nowym dochodzeniu Bloomberg podaje, że dyrektorka finansowa Microsoft Amy Hood w 2023 roku wprowadziła dla Xbox docelową normę zysku na poziomie 30% — prawie dwa razy więcej niż średni poziom w branży gier (około 17%). Ten surowy cel finansowy, nazwany „margin accountability”, stał się katalizatorem masowych redukcji, zamykania studiów i anulowania projektów w dziale gier firmy.
Zgodnie z wyciekami FTC, w roku finansowym 2022 Xbox osiągnął jedynie 12% marży, a średni poziom z poprzednich sześciu lat oscylował między 10% a 20%. Analityk SP Global Neil Barbour nazwał 30% „celem, który zwykle stawiają sobie wydawcy, wykazujący wyjątkowe wyniki”.
Konsekwencje okazały się poważne: ponad 10 000 zwolnień w Microsoft na początku 2023 roku, w tym 1 900 w dziale gier w styczniu 2024 roku. W maju tego samego roku firma zamknęła studia Arkane Austin, Tango Gameworks, Alpha Dog Games i Roundhouse Games. We wrześniu — kolejne 650 redukcji, a w lipcu 2025 roku — jeszcze 9 000 zwolnień.
Wśród anulowanych projektów — restart Perfect Dark, Everwild od Rare, Project Blackbird od ZeniMax Online i Contraband od Avalanche Studios.
Byli kierownicy Xbox również zwrócili uwagę na wewnętrzne sprzeczności Game Pass: wzrost liczby subskrybentów często zmniejsza zyski z bezpośrednich sprzedaży, co tylko pogłębia presję finansową. Podwyżka ceny Game Pass Ultimate w 2025 roku wywołała falę niezadowolenia i masowe rezygnacje z subskrypcji.
Ta sytuacja stawia pod znakiem zapytania długoterminową stabilność Xbox jako platformy, zwłaszcza jeśli firma nadal będzie skupiać się na zawyżonych wynikach finansowych, nie uwzględniając specyfiki branży gier.