NASA po raz pierwszy testowała „cichy naddźwięk” — era Concorde powraca
NASA i Lockheed Martin oficjalnie otworzyły nową erę w lotnictwie — eksperymentalny naddźwiękowy samolot X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology) odbył swój pierwszy udany lot nad południową Kalifornią. To kluczowy etap wieloletniego projektu o wartości ponad 2,252 mln PLN ($500 mln), który ma na celu stworzenie „cichego” naddźwiękowego transportu: teraz loty szybsze niż dźwięk stają się możliwe bez gromowego huku, przez co takie samoloty były wcześniej zakazane nad terenami lądowymi.
Test bez zbędnego hałasu
Samolot wystartował z fabryki Skunk Works w Palmdale o 8:14 rano czasu lokalnego i po godzinnej próbie wylądował w bazie lotniczej NASA w Edwards. Pierwszy lot odbył się z prędkością poddźwiękową — około 370 km/h, a głównym zadaniem była weryfikacja działania nowych systemów zarządzania i bezpieczeństwa. Kolejne testy będą już związane z przekraczaniem bariery dźwięku i zbieraniem danych o rzeczywistej głośności uderzenia dźwiękowego.
Główna cecha X-59 to specyficzna aerodynamiczna forma kadłuba: jego długi, ostry nos i silnik umieszczony na górnej części kadłuba, a także cyfrowy system kamer zamiast tradycyjnego oszklenia kabiny pilota. Takie rozwiązanie techniczne pozwala na skuteczne rozpraszanie fal uderzeniowych powstających przy przekraczaniu bariery dźwięku i zamienianie klasycznego ogłuszającego naddźwiękowego „ba-bach” w delikatny „tap”, praktycznie niezauważalny dla ludzi na ziemi.
Dlaczego to ważne
Sukces X-59 to ważny krok w kierunku powrotu naddźwiękowej komercyjnej awiacji: od 1973 roku z powodu huku uderzeń dźwiękowych FAA i inne organy regulacyjne zakazały takich lotów nad obszarami zamieszkałymi. Jeśli prototyp potwierdzi bezpieczeństwo i niski poziom hałasu, w następnym dziesięcioleciu mogą pojawić się linie lotnicze, które pokonają trasę z Londynu do Nowego Jorku w 3 godziny — bez zniszczonych okien i skarg mieszkańców.
Krótka charakterystyka X-59
- Maksymalna zakładana prędkość: do 1340 mil/h (około 2160 km/h)
- Długość: 30,4 m, rozpiętość skrzydeł: 9 m, wysokość: około 4,6 m
- Silnik: umieszczenie na górze, jeden silnik turboodrzutowy
- Główna cecha: minimalny hałas uderzenia dźwiękowego (Quiet SuperSonic Technology)
- Rozwój: Lockheed Martin Skunk Works dla NASA
- Budżet: 2,252 mln PLN ($518 mln)
Źródło: Lockheed Martin