Apple pozwoliła samodzielnie naprawiać iPhone'a 17 — ale lepiej nie próbować
Apple dodała całą linię iPhone'a 17, w tym nowego iPhone'a Air, do programu Self Service Repair — oficjalnej usługi, która pozwala użytkownikom samodzielnie zamawiać oryginalne części i otrzymywać szczegółowe instrukcje dotyczące naprawy.
Co wiemy
Teraz właściciele iPhone'a 17, 17 Pro, 17 Pro Max i Air mogą wymienić baterię, wyświetlacz, kamerę, mikrofon, tylne szkło i inne komponenty, składając zamówienie poprzez portal Apple Self Service Repair. Program działa w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii i w szeregu krajów Europy, a także oferuje wynajem profesjonalnego zestawu narzędzi na siedem dni za 181 PLN (49 USD).
Apple uruchomiła inicjatywę jeszcze w 2022 roku, po nacisku ze strony ruchu Right to Repair, który wymaga od producentów, by uczynić urządzenia bardziej naprawialnymi. Jednak, jak przyznają sami aktywiści, program stał się raczej kompromisem niż zwycięstwem: ceny części pozostają wysokie, a sam proces — zbyt skomplikowany dla większości użytkowników.
Aby zamówić części, trzeba przejść diagnostykę, złożyć zamówienie na osobnej stronie, a następnie zwrócić stare komponenty, aby uzyskać częściowy zwrot kosztów. Wszystko to sprawia, że proces bardziej przypomina test wydziału inżynierii niż wygodną usługę dla zwykłych właścicieli iPhone'ów.
Niemniej jednak, włączenie iPhone'a 17 do Self Service Repair to krok naprzód: Apple stopniowo usuwa bariery między użytkownikami a „oficjalną naprawą”. Jednak dla większości nadal łatwiej (i taniej) jest udać się do autoryzowanego serwisu.
Źródło: Apple