Akumulator Mercedes-Benz eActros 600 przetrwał silne uderzenie boczne podczas testów zderzeniowych

Autor: Volodymyr Kolominov | 04.11.2025, 21:59

Firma Daimler Truck opublikowała wyniki testów zderzeniowych elektrycznego ciągnika siodłowego Mercedes-Benz eActros 600. Testy wykazały, że akumulator wysokiego napięcia i wszystkie komponenty elektryczne zachowują integralność nawet przy poważnym zderzeniu bocznym.

Co wiadomo

Testy przeprowadzano w mieście Neumünster, Niemcy. Ciągnik został poddany uderzeniu bocznemu specjalnym wózkiem o masie ponad tony, który poruszał się z prędkością 50 km/h. Producent był zadowolony z wyniku: moduły wysokowoltowego akumulatora pozostały nienaruszone, a karoseria nie doznała krytycznych deformacji dzięki specjalnie zaprojektowanej ramie. Przed testem zderzeniowym specjaliści przeprowadzili modelowanie komputerowe i zainstalowali precyzyjną aparaturę sensorową.

Frank Müller, szef działu badań wypadków i pasywnego bezpieczeństwa w Mercedes-Benz Trucks, podkreślił, że oprócz zderzeń bocznych, przeprowadzono także frontalne testy zderzeniowe. Wzmocniona kabina z energochłonnymi strefami z przodu skutecznie rozprasza siłę uderzenia, a wewnątrz aktywują się poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa.

Firma wyjaśnia, że testy te odbywają się teraz, rok po rozpoczęciu seryjnej produkcji, aby stale poprawiać bezpieczeństwo. Wyniki badań terenowych są nieustannie wprowadzane do konstrukcji pojazdu. Od pierwszych etapów projektowania zespół wewnętrznego analizy wypadków wykorzystywał rzeczywiste dane o wypadkach do optymalizacji elementów ochronnych, koncentrując się na typowych sytuacjach wypadkowych z udziałem ciężkiego transportu.

Mercedes-Benz eActros 600 zadebiutował w październiku 2023 roku. Nazwa związana jest z pojemnością akumulatora przekraczającą 600 kWh. Ciągnik wyposażony jest w nowy napęd elektryczny o mocy 400 kW (szczytowa — do 600 kW) i ma unikalny "przedni boks", w którym znajdują się bloki sterujące, komponenty wysokowoltowe i elektryczny kompresor. Zasięg wynosi około 500 kilometrów. Ładowanie możliwe jest przez złącze CCS z prędkością do 400 kW, a w przyszłości ma zostać wprowadzona obsługa ładowania megawatowego zgodnie ze standardem MCS.

Źródło: Daimler Truck