Rivian R2 może zapewnić energię elektryczną dla całego domu
Nowy SUV Rivian R2 będzie wyposażony w baterię zdolną do przekazywania energii elektrycznej na zewnątrz dzięki wsparciu technologii vehicle-to-home (V2H).
Co wiadomo
Funkcja V2H pozwala elektromobilowi przekazywać energię bezpośrednio do systemu energetycznego domu przez port ładowania, przekształcając auto w mobilny magazyn energii. Ta funkcja będzie przydatna w razie awarii prądu i dla oszczędności na rachunkach — właściciel może ładować baterię nocą, kiedy prąd jest tańszy, i wykorzystywać zgromadzoną energię w godzinach wyższego taryfa.
Moduł zarządzania energią znajduje się w tylnej części baterii i łączy kilka funkcji, w tym dwukierunkową ładowarkę. Przekształca prąd przemienny (AC) z sieci na stały (DC) do ładowania baterii, a także z powrotem, aby przekazywać prąd do domowej sieci.
Akumulator Rivian R2. Ilustracja: Rivian
Rivian wskazuje, że ta cecha R2 może otworzyć dostęp do godzin gigawatów magazynowania energii dla klientów, czyniąc elektromobile efektywnym rozwiązaniem dla zasilania domowego. Dla rynku amerykańskiego R2 będzie wyposażony w port ładowania NACS, a dla Europy rozważana jest opcja CCS2.
Dla działania systemu V2H niezbędna jest dodatkowa część sprzętowa. Ford i General Motors już oferują swoje zestawy dla domów — ich koszt wynosi kilka tysięcy złotych (kilka tysięcy USD). Rivian również planuje wypuścić nową dwukierunkową ładowarkę dla właścicieli R1S i R1T.
R2 otrzyma baterie z ogniwami LG typu 4695, które mają sześciokrotnie większą pojemność energetyczną niż obecne modele. Rivian liczy na zasięg 300 mil (około 480 km), ale dokładna pojemność baterii nie jest jeszcze ujawniona.
Początkowo produkcja ogniw 4695 będzie organizowana poza USA, ale od 2027 roku firma zamierza przenieść produkcję do zakładu w Arizonie.
Źródło: InsideEVs