Globalna awaria zniszczyła połowę internetu: ChatGPT, X i inne usługi padły razem z Cloudflare
Duża awaria infrastruktury Cloudflare we wtorek doprowadziła do masowych problemów w działaniu dziesiątek tysięcy stron na całym świecie. Pod ostrzałem znalazły się wiodące platformy: użytkownicy skarżyli się na niedostępność ChatGPT, sieci społecznościowej X i wielu innych dużych usług.
Co wiadomo
Cloudflare poinformowała, że napotkała „problem, potencjalnie dotyczący wielu klientów”. Awaria była tak duża, że przestała działać nawet własna strona statusu Cloudflare, której firmy tradycyjnie używają do informowania użytkowników o problemach. Później specjaliści wyjaśnili, że prowadzą dochodzenie i usuwają skutki incydentu.
Cloudflare działa jako warstwa ochronna i przyspieszająca dla ogromnej liczby stron i platform online — od mediów i sklepów internetowych po banki, giełdy kryptowalut i usługi gier. Dlatego wszelkie problemy po stronie Cloudflare natychmiast odbijają się na działaniu wielu usług, które polegają na ich sieci.
Kontekst
Podobne incydenty zdarzają się nie po raz pierwszy. W lipcu 2019 roku błąd w oprogramowaniu Cloudflare doprowadził do tego, że jeden segment sieci zaczął pochłaniać zasoby całej infrastruktury. Wówczas ucierpiały Medium, Discord, Dropbox, Shopify i kilka innych dużych projektów. W czerwcu 2022 roku z powodu awarii w 19 centrach danych Cloudflare na półtorej godziny faktycznie zatrzymała się znaczna część światowego ruchu.
Tym razem problemy dotknęły również zasoby korporacyjne – strona Moody’s chwilowo wyświetlała komunikat o błędzie serwera. W kontekście tej wiadomości akcje Cloudflare spadły o 3.6 % w trakcie przedrynku.
Firma nie ujawnia jeszcze dokładnych przyczyn zdarzenia. Wiadomo jedynie, że krótko przed awarią Cloudflare przeprowadzała planową konserwację niektórych regionów. Pozostaje wyjaśnić, czy to ma związek z późniejszymi problemami.
Źródło: Bloomberg