Samochody hybrydowe z wtyczką po raz pierwszy wyprzedziły samochody z silnikiem Diesla pod względem sprzedaży w Europie

Autor: Volodymyr Kolominov | 25.11.2025, 21:02

W ciągu 10 miesięcy 2025 roku Europejczycy kupili więcej samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) niż samochodów z silnikiem Diesla. Modele z silnikiem Diesla zajmują teraz piąte miejsce pod względem popularności, także ustępując miejsca benzynowym, hybrydowym i elektrycznym.

Co wiadomo

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), samochody hybrydowe typu plug-in (PHEV) po raz pierwszy wyprzedziły samochody z silnikiem Diesla pod względem sprzedaży w regionie w okresie od stycznia do października 2025 roku. Modele z silnikiem Diesla zajmują teraz tylko 8% całkowitej sprzedaży nowych samochodów w 27 krajach Unii Europejskiej, a także w Islandii, Liechtensteinie, Norwegii, Szwajcarii (kraje EFTA) i Wielkiej Brytanii.

Jednocześnie udział rynku PHEV wyniósł 9,4% przy wzroście o 32,9% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla spadła tymczasem o 24,1% w ujęciu rocznym.

To był końcowy etap spadku niegdyś perspektywicznego rodzaju paliwa. W 2017 roku samochody benzynowe wyprzedziły samochody z silnikiem Diesla pod względem sprzedaży w Europie. Samoładujące się hybrydy powtórzyły ten wynik w 2021 roku, po nich nastąpiły pojazdy elektryczne.

Na dzień dzisiejszy prowadzą modele hybrydowe z udziałem w rynku wynoszącym 34,7%, za nimi plasują się samochody benzynowe z 26,9% i pojazdy elektryczne z 18,3%.

W obliczu ciągłego zaostrzania norm emisji nie jest zaskakujące, że modele z silnikiem Diesla stają się rzadkością. Był czas, kiedy w Europie nawet najmniejsze miejskie samochody, w tym maleńki Smart ForTwo, oferowano z silnikiem Diesla. Dziś sytuacja zmieniła się diametralnie. Choć nie oznacza to całkowitego zniknięcia silników Diesla — BMW i Audi nadal oferują silniki Diesla w nowych modelach.

Źródło: ACEA