Hyundai wprowadza do produkcji robota-wózek MobED: pierwszych 10 000 pomocników na kołach już przygotowuje się do zastąpienia ludzi

Autor: Russell Thompson | 03.12.2025, 14:00

Hyundai Motor Group zaprezentowało na wystawie iREX 2025 w Tokio seryjną wersję swojego niezwykłego czterokołowego robota MobED (Mobile Eccentric Droid) — pierwszej masowej platformy dla autonomicznej mobilności, stworzonej w Robotics LAB firmy.

Po debiucie w formie koncepcji na CES 2022 robot został doprowadzony do stanu prawie gotowego do produkcji urządzenia, zdolnego do samodzielnego orientowania się w przestrzeni, transportowania ładunków, wykonywania zadań serwisowych, a nawet pracy na planach filmowych.

MobED zbudowany jest na trzech kluczowych zasadach technologicznych:

Adaptive Mobility — część sprzętowa, zawierająca system stabilizacji z mechanizmem mimośrodowym, umożliwiającym platformie zachowanie równowagi na nierównościach

Intuitive Autonomy — zestaw algorytmów AI do autonomicznej nawigacji, oparty na fuzji danych z LiDAR i kamer

Infinite Journey — zastosowania, które firma proponuje wykorzystać od logistyki po przemysł rozrywkowy

Według Hyun Dong Jin, szefa Robotics LAB Hyundai Motor Group, MobED to nie tylko mobilna platforma, ale „następna generacja robotyki”, która będzie mogła pracować w różnych dziedzinach od logistyki po produkcję filmową.

Hyundai nie podaje jeszcze kosztów i wielkości produkcji, ale planuje sprzedaż do 10 000 robotów w ciągu trzech lat. Produkcja MobED powinna rozpocząć się w pierwszej połowie 2026 roku w dwóch wersjach — Basic i Pro.

Projekt rozwija się jako część szerszych inwestycji Hyundai w robotykę i AI: firma zamierza zainwestować 125 bilionów wonów w nowe technologie w ciągu pięciu lat. MobED, jak podkreśla Hyundai, jest rozwijany według tych samych zasad co systemy dla samochodów, dlatego doświadczenie może być przenoszone między działami.

Robot jest przeznaczony do pracy w miejscach, gdzie użycie ludzi jest ryzykowne lub nieefektywne. Hyundai ma nadzieję, że takie rozwiązania staną się podstawą „fizycznej AI” — autonomicznych systemów współpracujących z rzeczywistym światem.

Źródło: Hyundai