Renault wyprodukowało 100-tysięczny samochód elektryczny R5 w fabryce we Francji

Autor: Volodymyr Kolominov | 04.12.2025, 08:52

Fabryka Ampere ElectriCity w Douai osiągnęła historyczny kamień milowy: w ciągu 15 miesięcy zmontowano tutaj 100 000 elektrycznych samochodów Renault 5 E-Tech. Jubileuszową wersją była wersja Techno z akumulatorem o pojemności 52 kWh – najpopularniejsza kombinacja wyposażenia i akumulatora. Samochód zjechał z linii produkcyjnej w zeszłym tygodniu.

Co wiadomo

W fabryce Ampere ElectriCity w Douai na jednej linii montowane są jednocześnie sześć modeli elektrycznych: Renault 5, Renault Megane i Renault Scenic E-Tech electric, Alpine A290, Nissan Micra i Mitsubishi Eclipse Cross. Codziennie produkuje się tu około 900 samochodów, z czego dwie trzecie stanowią Renault 5 E-Tech electric. W tym celu produkcja działa w systemie trzyzmianowym: poranną, dzienną i, od 13 października, nocną – z o połowę mniejszą wydajnością w porównaniu z dziennymi zmianami.

Renault zdecydowało się na produkcję większości samochodów elektrycznych w kompleksie Ampere ElectriCity, gdzie dwie trzecie dostawców (w tym fabryka w Cléon, produkująca silniki elektryczne) znajduje się w promieniu 300 km, a większość klientów – w promieniu 1000 km. Kompleks obejmuje również fabrykę w Maubeuge, gdzie montowane są Renault 4 E-Tech electric, oraz fabrykę w Ruitz, specjalizującą się w produkcji przekładni do napędów hybrydowych i elektrycznych oraz obudów akumulatorów poprzez joint venture Minth Electricity Technology.

Renault 5 E-Tech electric niedawno rozpoczął ekspansję poza Europę, wchodząc na rynki Turcji i Izraela, a w zeszłym miesiącu dołączyło do nich Maroko. Ekspansja na nowe rynki będzie kontynuowana w 2026 roku.

Nowe wyposażenie od stycznia 2026 roku

Renault 5 E-Tech electric będzie wyposażony w funkcję One Pedal w wersjach Techno i wyższych. Ten czwarty poziom rekuperacyjnego hamowania pozwala kierowcy całkowicie zatrzymać samochód bez użycia hamulca, sterując tylko pedałem przyspieszenia.

Pojawi się także system kontroli uwagi kierowcy. Używając kamery w lewym słupku przedniej szyby, funkcja ta potrafi rozpoznać zmęczenie lub rozproszenie kierowcy.

Wreszcie, Renault 5 E-Tech electric będzie można personalizować nowymi naklejkami „PoweR5” na tylnych błotnikach, a pakiet naklejek „NumbeR5” na przednich błotnikach i dachu, już dostępny w wersjach Techno i Iconic Cinq, będzie dostępny od wersji Five i Evolution.

Źródło: Renault