Bezpilotowe ciągniki Toyota zaczęły przewozić bagaż na najbardziej ruchliwym lotnisku w Japonii
Na lotnisku „Haneda” w Tokio zaczęły pracę bezpilotowe ciągniki Toyota, przeznaczone do przewozu bagażu. To pierwszy przypadek praktycznego zastosowania autonomicznej jazdy poziomu 4 w zamkniętej strefie lotniska w Japonii.
Co wiadomo
Projekt został ogłoszony w marcu 2021 roku, a pierwsze testowe operacje rozpoczęły się w październiku tego samego roku. Rozwojem zajmowało się Toyota Industries Corporation wspólnie z liniami lotniczymi All Nippon Airways (ANA). W 2022 roku autonomiczny ciągnik otrzymał nagrodę iF Design Award.
Od grudnia 2025 roku trzy bezpilotowe ciągniki będą obsługiwać loty krajowe, przewożąc bagaż między samolotami a terminalami. Kolejne trzy maszyny planuje się dodać do floty do końca marca 2026 roku.
Według Toyoty, to najbardziej zaawansowany technologicznie projekt tego rodzaju w kraju. Systemy autonomicznej jazdy poziomu 3 są testowane na japońskich lotniskach od 2019 roku, jednak poziom 4 zakłada ruch bez udziału człowieka w uprzednio wyznaczonej strefie i przy określonych warunkach.
Ciągniki są przeznaczone do holowania wózków kontenerowych. Wykorzystują wbudowane systemy nawigacyjne i wykrywania przeszkód. Pracę wspiera system zdalnego monitorowania, który pomaga radzić sobie z bardziej skomplikowanymi sytuacjami w pobliżu pasów startowych i na zatłoczonych drogach kołowania.
Wygląd zewnętrzny maszyny nie uległ większym zmianom w porównaniu do wcześniejszych prototypów. Zmodyfikowano przedni zderzak i elementy boczne, ale ogólna konstrukcja pozostała taka sama. W kabinie przewidziano dwa siedzenia, chociaż stała obecność kierowcy nie jest wymagana.
Do orientacji w przestrzeni ciągnik jest wyposażony w kilka czujników, w tym LiDAR. Są one rozmieszczone na skrzydłach, z przodu i po bokach maszyny, zapewniając systemowi widok 360 stopni.
Dane techniczne silnika elektrycznego i baterii firma na razie nie ujawnia. W trybie autonomicznym ciągnik osiąga prędkość do 15 km/h i może holować do 13 ton ładunku. Przy prowadzeniu przez człowieka te parametry zwiększają się do 25 km/h i 27 ton odpowiednio.
Główna trasa o długości około 1,5 km łączy terminale z magazynem cargo. Na trasie znajdują się dwa sygnalizatory świetlne, które system autonomiczny rozpoznaje i uwzględnia w pracy, współpracując z nową platformą zarządzania ruchem.
Równocześnie z uruchomieniem ciągników Toyota i ANA wdrażają system zarządzania flotą (Fleet Management System, FMS). Odpowiada on za rozdzielanie zadań, wyznaczanie tras dla odlotów i przylotów oraz integrację z systemem sygnalizacji świetlnej lotniska. Celem jest zwiększenie efektywności ruchu pojazdów i redukcja opóźnień w funkcjonowaniu dużego lotniska.
Źródło: Carscoops