Souls-like bez poziomów i łupów: The Relic: First Guardian wychodzi na PS5 i łamie utarte zasady
Studio Project Cloud Games we współpracy z wydawcą Perp Games ogłosiło datę premiery swojej nowej action-RPG The Relic: First Guardian. Gra ukaże się 26 maja 2026 roku ekskluzywnie na PlayStation 5.
Co wiadomo
The Relic: First Guardian pozycjonuje się jako mroczna przygoda inspirowana folklorem i cichymi tragediami przeszłości. Tutaj gracz nie występuje w roli legendarnego bohatera — jego zadanie jest inne: przywracać utracone wspomnienia świata, zbierając historie osób, które zniknęły. Twórcy opisują świat gry jako „starą bajkę” opowiedzianą szeptem, gdzie każdy szczegół otoczenia wskazuje na cudzą los.
Jedną z kluczowych cech będzie niestandardowy system walki. W The Relic ataki nie zużywają wytrzymałości — jest ona używana tylko do obrony, uników i przetrwania. Umiejętności nie wymagają zasobów i działają na zasadzie odnowienia, co według pomysłu autorów, pozwala zachować rytm walki i swobodę stylu.
Na początku gracz wybiera jeden z pięciu typów broni, z których każdy odzwierciedla własny stan emocjonalny i nadaje unikalne tempo walki. Dla każdej broni przewidziano 12 ścieżek umiejętności, co pozwala stworzyć indywidualny build bez sztywnych klasowych ram.
Gra również rezygnuje z tradycyjnego RPG-łutu. Każdy element ekwipunku istnieje w jednym egzemplarzu i związany jest z konkretną historią. Zamiast poziomów postać rozwija się poprzez system Relikwii — fragmentów pamięci z ponad 70 pasywnymi efektami wpływającymi na styl walki i zachowanie umiejętności.
Szczególną uwagę poświęcono bossom: w grze jest ich ponad 70, a każdy z nich — to niezależna opowieść, zakończenie czyjejś tragedii. Zwycięstwo nad nimi to nie tylko mechaniczne wyzwanie, ale finał historii, którą gracz pomaga opowiedzieć.
The Relic: First Guardian wyraźnie stawia nie na liczby i wskaźniki postępu, ale na atmosferę, sens i pamiętne doświadczenie. Premiera w maju 2026 roku może uczynić grę znaczącym wydarzeniem dla fanów mrocznych action-RPG, zmęczonych monotonnymi formułami.
Źródło: PlayStation.Blog