Iveco Bus dostarczył pierwszy autobus wodorowy w Europie
Iveco Bus dostarczył pierwszy seryjny europejski wodorowy autobus miejski GX 337 H2 LINIUM. Maszyna rozpoczęła pracę w aglomeracji Lorient na zachodzie Francji.
Co wiadomo
Uroczyste przekazanie autobusu odbyło się z udziałem lokalnych władz. 22 grudnia 2025 roku autobus wyjechał na trasę T5 sieci IziLo Mobilités, łączącą Lorient, Lanester, Hennebont i Inzinzac-Lochrist. W 2026 roku Iveco Bus planuje dostarczyć jeszcze 10 takich pojazdów. Później całkowita liczba autobusów wodorowych w parku osiągnie 19.
GX 337 H2 LINIUM jest wyposażony w system ogniw paliwowych o mocy 100 kW i cztery zbiorniki do przechowywania wodoru. Układ energetyczny współpracuje z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 69 kWh, opracowanym przez FPT Industrial. Według producenta, zasięg autobusu sięga 450 km, a zużycie wodoru jest o 15–20% niższe od średnich wskaźników rynkowych. Pojemność kabiny — do 110 pasażerów.
GX 337 H2 LINIUM. Zdjęcie: Iveco
Autobus jest wyposażony w pompę ciepła, zapewniającą komfortowy mikroklimat w kabinie, i jest w pełni dostosowany do potrzeb pasażerów o ograniczonej mobilności. Model obsługuje również usługi cyfrowe Iveco On, które pozwalają operatorom monitorować stan techniczny i efektywność pracy floty.
Giorgio Zino, szef operacji handlowych Iveco Bus w Europie, podkreślił, że pierwsza europejska dostawa GX 337 H2 LINIUM potwierdza zaangażowanie firmy we współpracę z lokalnymi społecznościami w przejściu na niskoemisyjną mobilność. Jego zdaniem technologia wodorowa łączy autonomię, komfort i efektywność energetyczną.
Źródło: Iveco