Japonia buduje pierwszy na świecie statek dostarczający na ląd energię elektryczną z morskich farm wiatrowych
Japońska firma PowerX planuje innowację w dziedzinie magazynowania i przesyłu energii za pomocą zautomatyzowanego statku. Pierwszy statek tego typu, Power ARK 100 to trimaran o pojemności 100TEU, zaprojektowany specjalnie do transportu na ląd energii elektrycznej wytworzonej przez morskie farmy wiatrowe.
Rząd Japonii planuje, że w 2030 roku odnawialne źródła energii będą stanowiły 36-38% produkcji energii elektrycznej w kraju, co stanowi znaczną poprawę w stosunku do poprzedniego planu 22-24%, podaje źródło. Wymagałoby to zwiększenia "morskiej energii wiatrowej" z obecnych 20 MW do 10 GW do 2030 r. oraz do 30-45 GW do 2040 r.
Japonia otoczona jest jednak głębokimi wodami przybrzeżnymi, które ograniczają potencjalny zasięg budowy morskich farm wiatrowych. PowerX chce zmienić sposób, w jaki świat przechowuje i przesyła energię odnawialną dzięki unikalnemu rozwiązaniu, które może usunąć ograniczenia lokalizacyjne dla wytwarzania energii i zapewnić większą elastyczność w budowie morskich farm wiatrowych, zwłaszcza w przypadku kraju wyspiarskiego, takiego jak Japonia.
PowerX zaprojektuje i zbuduje zautomatyzowany statek transferowy (Power Transfer Vessel) o dużej pojemności akumulatorów zintegrowany z systemem sterowania, który będzie transportował energię wiatrową na ląd.
Zastosowanie kabla podmorskiego wymaga zazwyczaj kosztownej budowy, która ma również znaczący wpływ na środowisko. Dla porównania, statek do przesyłu energii jest odporny na katastrofy, wymaga mniej czasu i kosztów rozwoju, ma minimalny wpływ na środowisko, a zatem może znacznie zwiększyć potencjał morskiej energetyki wiatrowej, twierdzi firma.
Power ARK 100, pierwszy model z serii Power ARK, to trimaran o pojemności 100TEU zaprojektowany specjalnie do przesyłu energii odnawialnej na wodach przybrzeżnych Japonii. Po ukończeniu budowy w 2025 roku statek będzie przewoził 100 baterii lub 200 MWh energii (co odpowiada dziennemu zużyciu energii elektrycznej przez 22 000 japońskich gospodarstw domowych).
Statek może przepłynąć do 300 km na samej energii elektrycznej i będzie pionierem w dziedzinie międzykontynentalnego długodystansowego transportu czystej energii, twierdzi PowerX.
Aby zrealizować swoją wizję, PowerX zbuduje również gigantyczną fabrykę baterii dla statku. Zgodnie z planami firmy, roczna zdolność produkcyjna zakładu osiągnie 1GWh do 2024 roku i 5GWh do 2028 roku. Innowacje PowerX docelowo umożliwią przesyłanie czystej energii pomiędzy dwoma dowolnymi portami na naszej planecie, co przyspieszy wdrażanie odnawialnych źródeł energii.
Źródło: saurenergy
Ilustracja: PowerX