Włoski regulator uważa, że umowa z użytkownikiem iCloud narusza prawo
Włoski urząd antymonopolowy uznał, że warunki korzystania z usługi iCloud firmy Apple są nieracjonalne i nieuczciwe wobec konsumentów oraz mogą naruszać przepisy o ochronie konsumentów. Jest to najnowsze z długiej linii dochodzeń antymonopolowych i pozwów sądowych, z którymi boryka się firma z Cupertino.
Po złożeniu skargi przeprowadzono dochodzenie i konsultacje publiczne, w wyniku których stwierdzono, że wiele warunków stosowanych przez Apple jest niezgodnych z prawem. Oświadczenie to zostało zamieszczone w sprawozdaniu (PDF, 827 KB) organu ds. gwarancji konkurencji i rynku (Autorità Garante Della Concorrenza E Del Mercato).
Napisano w nim, że wszystkie stowarzyszenia konsumenckie uczestniczące w konsultacjach zgodziły się, że warunki są niezrównoważone i niesprawiedliwe. Wymienia się w szczególności trzy punkty:
1. Prawo Apple do jednostronnej zmiany warunków
Warunki korzystania z usługi iCloud stanowią, że Apple może je jednostronnie zmienić w dowolnym czasie, bez nakładania żadnych konkretnych ograniczeń na skutki tych zmian. Umowa opiera się na niejasnych warunkach stwierdzających, że wszelkie zmiany muszą być "rozsądne", bez podania przykładów.
2. Brak bezpieczeństwa danych
Apple zachęca konsumentów do korzystania z usługi iCloud w celu ochrony i tworzenia kopii zapasowych danych, ale firma nie podaje żadnych szczegółów na temat stosowanych przez siebie środków ochrony i nie daje żadnych gwarancji. Co więcej, jej warunki wyraźnie wykluczają jakąkolwiek odpowiedzialność za utratę danych.
Urząd ustalił, że materiały marketingowe iCloud opisują ją jako bezpieczną formę przechowywania danych i tworzenia kopii zapasowych, podczas gdy regulamin temu przeczy. Przykładowo, Apple twierdzi, że ma prawo usunąć kopie zapasowe iCloud, jeśli nie są one aktualizowane przez sześć miesięcy, podczas gdy większość konsumentów nie zdaje sobie z tego sprawy, sądząc, że ich dane są bezpieczne bezterminowo.
3. Inne wyłączenia odpowiedzialności
Regulator stwierdził, że wyłączenia odpowiedzialności są szeroko stosowane w umowach, pozwalając firmie na zrzeczenie się odpowiedzialności za wszelkie naruszenia bez rekompensaty dla konsumentów. Ponadto, zdaniem organu regulacyjnego, warunki umowy sprawiają, że nie jest pewne, która jurysdykcja ma zastosowanie.
Apple broni iCloud warunki użytkowania
Apple twierdzi, że zmienił warunki tylko dwa razy w ciągu pięciu lat, raz wyłącznie do zmiany nazwy firmy i innych zmian konsumenci lubił.
Producent iPhone'a twierdzi, że oferuje darmowy poziom iCloud [niesławny i prawie całkowicie bezużyteczny poziom 5GB] i że nie można oczekiwać, że darmowe dane będą przechowywane w nieskończoność.
Firma twierdzi również, że limity odpowiedzialności wyraźnie określają, że obowiązują one tylko w zakresie dozwolonym przez prawo, a więc po prostu nie mogą łamać prawa.
Szerzej, Apple argumentuje, że takie warunki są wspólne dla wszystkich usług w chmurze i mają po prostu na celu ostrzeżenie konsumentów o tym, że żadna usługa w chmurze nie jest całkowicie wolna od ryzyka.
Ilustracja: Praveen Thirumurugan na Unsplash