Recenzja PlayStation 5: kup mnie, jeśli możesz

Autor: Aleksander Czub | 11.12.2020, 09:00

PlayStation 5 to świetna konsola do gier i nie chodzi tylko o trywialny wzrost mocy graficznej. Tak, granie w rozdzielczości 4K, liczba klatek na sekundę do 120 kl./s i ray tracing w czasie rzeczywistym są fajne. Ale jeśli porównamy z poprzednią generacją, to ulepszenia są znacznie większe i wpłynęły na prawie wszystkie aspekty tak zwanego „doświadczenia użytkownika”. PlayStation 5 zachwyca znacznie skróconymi czasami ładowania (a czasem w ogóle ich brakiem) dzięki ultraszybkiemu dyskowi SSD. Kontroler DualSense naprawdę imponuje zaktualizowanym dotykowym sprzężeniem zwrotnym i adaptacyjnymi wyzwalaczami. System chłodzenia okazał się bardzo cichy i wydajny, a zaktualizowany interfejs konsoli jest bardzo zwinny i pozbawiony lag. I oczywiście ekskluzywna seria gier, z której PlayStation od zawsze słynie. Na plus warto zwrócić uwagę na wsteczną kompatybilność z grami poprzedniej generacji. Spośród drobnych roszczeń, które są aktualne i zostaną poprawione w przyszłości, warto podkreślić tylko kilka. Niektóre nie najwygodniejsze rozwiązania w nowym interfejsie i kwestia rozszerzenia pamięci, na które Sony jeszcze nie odpowiedziało. Główny problem z PlayStation 5 polega na tym, że niezwykle trudno jest go znaleźć w sprzedaży. A deficyt utrzyma się w najbliższych miesiącach.

6 powodów, aby kupić PlayStation 5:

  • gy w rozdzielczościach do 4K z prędkością do 120 fps, obsługa ray tracingu;
  • wygodny gamepad DualSense z wieloma nowymi funkcjami;
  • bardzo szybki dysk SSD i zminimalizowany czas pobierania;
  • cichy i wydajny system chłodzenia;
  • wsteczna kompatybilność z grami poprzedniej generacji;
  • bardzo inteligentny zaktualizowany interfejs.

2 powody, by nie kupować PlayStation 5:

  • konsola jest niezwykle trudna do “złapania” w sprzedaży;
  • brak możliwości rozszerzenia pamięci wewnętrznej w tej chwili.

Playstation 5

Stacjonarna konsola do gier z rodziny PlayStation. Wyposażona w niestandardowy procesor i kartę graficzną wyprodukowaną przez AMD, obsługuje ray tracing w czasie rzeczywistym i jest w stanie wyświetlać gry w rozdzielczości do 4K z prędkością do 120 fps. Wyposażona w ulepszony superszybki dysk SSD, napęd Blu-ray, dwuzakresowe Wi-Fi 6 i Bluetooth 5.1. Kompletny gamepad DualSense ma zaktualizowany system wibracji Haptic Feedback i adaptacyjne wyzwalacze.

kup na Allegro.pl kup na Amazon.pl

 Szybki przegląd:

  1. Co jest w komplecie?
  2. Jak wygląda konsola do gier nowej generacji firmy Sony?
  3. Czy gamepad DualSense jest  dobry?
  4. Co kryje się w PlayStation 5?
  5. Czy nowy interfejs jest wygodny?
  6. W co grać, jak to działa w praktyce i wygląda?
  7. Jak dobry jest dźwięk?
  8. A co z hałasem i chłodzeniem?
  9. Podsumowania

 Co jest w komplecie?

Rozpakowanie nowej konsoli do gier to zawsze bardzo ekscytujący moment, w którym jest trochę magii, nawet jeśli jesteś brodatym mężczyzną po 30. Pudełko z PlayStation 5 jest duże i ciężkie. Według osobistych odczuć głośność jest dwa razy większa niż w pudełku z Sony PlayStation 4 Slim. Zewnętrzna okładka wykonana jest z miękkiego kartonu, na którym nadrukowano: obraz samej konsoli (prawie w skali 1:1) oraz wszystkie główne cechy i zalety PS5. Wewnątrz znajduje się kolejne opakowanie, tylko białe, ale już wykonane z grubego kartonu. Otwieramy to.

Powyżej znajduje się kolejne mniejsze pudełko zawierające wszystkie akcesoria. Gamepad DualSense, kabel USB Type-C do ładowania, kabel zasilający do samej konsoli, podstawka obrotowa ze śrubą do montażu konsoli PlayStation 5 w pionie lub poziomie, kabel HDMI 2.1 i dokumentacja (również w języku polskim). Dostarczone kable nie są zbyt długie. Chociaż tylko Type-C może powodować dyskomfort w prawdziwym życiu, jeśli ładujesz DualSense z konsoli podczas gry i siedzisz z dala od niej. Teraz o samym urząszeniu! Sama konsola PlayStation 5 jest przymocowana dwiema kartonowymi tacami i owinięta miękkim plastikiem.

Jak wygląda next-genowa konsola do gier Sony?

Było wystarczająco dużo kontrowersji dotyczących zarówno wyglądu, jak i wymiarów PlayStation 5. Byłem zachwycony już po pierwszym pokazie i na żywo wygląda to jeszcze bardziej „kosmicznie”. Przetrwały skojarzenia z obcymi statkami. Dlaczego wybrano ten design? Być może firma celowo zdecydowała się odejść od surowych linii i standardowego czarnego koloru poprzedniej generacji. Konsola może Ci się podobać lub nie, ale od razu przykuwa uwagę.

Z praktycznego punktu widzenia nowa forma ma swoje niuanse. Dotyczy to również podstawki i kilku dodatkowych punktów. Pierwszy to wymiary, co jest oczywiste: 39x26x10,4 cm, dzięki temu wszystko jest bardzo indywidualne, zależy wyłącznie od dostępnej przestrzeni obok telewizora lub w szafce pod nim. W większości przypadków konsolę PlayStation 5 można umieścić tylko pionowo z boku telewizora. W poziomie te same problemy nie muszą występować: półki w szafkach RTV, zarówno na szerokość, jak i na wysokość, w większości zmieszczą się z zapasem.

Strukturalnie PlayStation 5 jest rodzajem „kanapki” dwóch białych paneli, pomiędzy którymi wciśnięta jest główna część czerni. Zewnętrzne panele mają niezwykłe zaokrąglenia i są wykonane z plastiku z matowym wykończeniem na zewnątrz i teksturą w postaci markowych krzyżyków, kół, trójkątów i kwadratów od wewnątrz. W naszej wersji dyskowej panele te są również asymetryczne ze względu na obecność napędu optycznego.

Wewnętrzna część wykonana z czarnego plastiku. Jest błyszczący i błyskawicznie zbiera odciski. Więc albo staraj się go nie dotykać, albo musisz go stale wycierać. Pomiędzy panelami bocznymi a czarnym środkiem znajdują się nawiewy zimnego powietrza oraz dość spokojne, ale stylowe podświetlenie, które świeci w różnych kolorach w zależności od aktualnego stanu konsoli.

Podstawka oferuje dwie opcje montażu konsoli: pionową i poziomą. W takim przypadku samą podstawkę należy przewijać, aż będzie w żądanej pozycji. Wewnątrz podstawki znajduje się ukryty schowek na śrubę mocującą. W przypadku montażu pionowego na spodzie konsoli należy wyciągnąć wtyczkę, ustawić podstawkę w odpowiedniej pozycji i przykręcić ją śrubą mocującą.

Wszystko jest prostsze w poziomie. Przewiń podstawkę i przymocuj ją do białego panelu w miejscu oznaczonym tymi samymi symbolami marki PlayStation.

Z przodu obudowy znajdują się dwa przyciski: power i eject, a także złącza USB Type-A standardu USB 2.0 i USB Type-C standardu USB 3.2 Gen 2.

Z tyłu znajdują się otwory wentylacyjne do wentylacji, dwa złącza USB Type-A standardu USB 3.2 Gen 2, gigabitowy port LAN, wyjście HDMI 2.1, złącze zasilania oraz gniazdo Kensington Lock.

Zobaczmy teraz, co kryje się pod pokrywami. Zabezpieczone są prostymi zatrzaskami i można je bez problemu wyjąć. To jest całkowicie legalne. Podobno z czasem firma zacznie produkować panele zastępcze w innych kolorach i/lub wzorach. W międzyczasie zajmują się tym amatorzy. Pod pokrywą kryje się chłodnica, liczne śruby i kilka dużych otworów. Są to tak zwane odpylacze. Za pomocą odkurzacza będzie można usunąć kurz z układu chłodzenia.

Z drugiej strony historia jest nieco ciekawsza. Napęd optyczny jest widoczny, a tuż nad nim znajduje się kolejna metalowa osłona. To jest złącze SSD M.2. Fizycznie możliwe jest zainstalowanie dowolnego standardowego rozmiaru. Ale jak dotąd ten slot nie jest używany: PS5 nie obsługuje jeszcze rozszerzenia pamięci. Oczywiście pojawi się w przyszłości, ale nie ma jeszcze harmonogramu.

I tak wygląda PlayStation 5 w towarzystwie swoich krewnych: Sony PlayStation 4 Slim, PlayStation 3 Slim, PlayStation 2 i PlayStation Classic. Możesz wyraźniej ocenić wymiary.

Czy gamepad DualSense jest tak dobry?

Zaktualizowany gamepad nie nazywał się DualShock 5, ale został przemianowany na DualSense. I to jest całkowicie logiczna decyzja: w porównaniu z poprzednią generacją jest dużo zmian. Zmieniły się wymiary, waga, kształt i (co najważniejsze) możliwości gamepada. Wizualnie można poczuć powinowactwo z DualShock 4, ale DualSense jest większy i cięższy. Wszystkie podstawowe przyciski sterujące pozostały na swoich miejscach, więc nie będziesz musiał się do tego długo przyzwyczajać. Sam gamepad wykonany jest z czarno-białego plastiku o różnych fakturach. Szczególnie zaskoczyła mnie faktura uchwytów. Jeśli przyjrzysz się bliżej, okaże się, że są one pokryte bardzo małymi symbolami PlayStation: kółkiem, kwadratem, trójkątem i krzyżem:

Mówiąc o głównych przyciskach. Są teraz wykonane z przezroczystego plastiku, a oznaczenia znajdują się wewnątrz. Jednocześnie koło, kwadrat, trójkąt i krzyż nie są już wielokolorowe, ale mają jeden szary kolor. Jak również zapis na D-Padzie. Przyciski D-Pad, według osobistych odczuć, są nieco mocniejsze niż w DualShock 4, ale jest to wygodne w użyciu, nie było problemów. Drążki analogowe zachowały swój wygląd, ale ramki na obwodzie stały się bardziej teksturowane i ostre, co moim zdaniem jest plusem.

Pomiędzy drążkami znajduje się głośnik, mikrofon, przycisk wyciszania mikrofonu oraz przycisk PlayStation. Nie jest już okrągły, ale ma kształt logo PlayStation. Z tyłu kolejny mikrofon oraz otwór z przyciskiem Reset. Podobnie jak poprzednio, gamepad zasilany jest przez wbudowaną baterię. Ale złącze USB typu C jest teraz używane do ładowania. Nieco zmienił się też panel dotykowy: ma teraz lekko trapezoidalny kształt. Podświetlenie znajduje się teraz na obwodzie panelu. Nie jest teraz taka bystra. Po bokach panelu dotykowego znajdują się przyciski Options i Create, które odpowiadają odpowiednio za wywoływanie menu i robienie zrzutów ekranu/filmów.

Waży nowy DualSense 284 g kontra 210 g dla DualShock 4. Różnica jest imponująca i poczujesz ją już przy pierwszym użyciu. Ale uzależnienie dzieje się bardzo szybko. Kształt wydawał mi się wygodniejszy niż ma jego poprzednik dzięki bardziej wygodnym uchwytom. Nie miałem żadnych skarg na jakość wykonania. Gamepad OEM (kompletny) od PS4 jest ze mną od ponad 2 lat. Mamy nadzieję, że DualSense również tyle przetrwa.

Przejdźmy teraz do głównych funkcji gamepada: zaktualizowanego systemu wibracji Haptic Feedback oraz adaptacyjnych wyzwalaczy R2 i L2. Wibracja w DualSense realizowana jest za pomocą dwóch osobnych napędów i ma spore możliwości. Wiedzą, jak działać niezależnie od siebie, co pozwala na osiągnięcie wielu efektów, aż do tego, że dłonie wyczuwają każdy krok postaci wibracją z odpowiedniej strony. Przekonująco oddaje się specyfikę nawierzchni, trawy, skutki upadku, poślizgu, kontaktu z powierzchnią, uderzeń, strzałów, odrzutu itp. Czuje się bardzo fajnie: kiedy „czujesz” rękami powierzchnię, po której prowadzisz samochód, podkłady podczas jazdy pociągiem. Jednocześnie w niektórych przypadkach (gdzie jest to konieczne) wyczuwalny jest kierunek ruchu. Zwykle towarzyszą temu efekty dźwiękowe z głośnika gamepada, aby zapewnić jeszcze bardziej żywe wrażenia.

Drugą ważną innowacją są adaptacyjne wyzwalacze R2 i L2. Wiedzą, jak zmienić siłę oporu i naśladować różne wydarzenia i działania w grze. Na przykład pociągnięcie cięciwy, pociągnięcie za spust różnego rodzaju broni palnej, gaz w samochodzie i tak dalej. Ponadto nie zapominaj, że DualSense wykrywa również ruch. Aby pokazać wszystkie te możliwości DualSense, PS5 jest fabrycznie wyposażony w Astro's Playroom, małą grę, która w pełni wykorzystuje tę imponującą różnorodność technologii, silników i czujników. Kilku twórców gier zaczęło już korzystać z tych możliwości. W szczególności pojawia się uczucie naciskania spustu w Call of Duty: Black Ops Cold War, pedału gazu i różnych nawierzchni drogowych w Dirt 5, imitacja zmęczenia gracza w NBA 2K21, trudności w celowaniu w Watch Dogs: Legion itd. na. Pozostaje tylko jedno ważne pytanie: jak aktywnie deweloperzy będą dalej korzystać z możliwości DualSense. A jeśli wewnętrzne studia Sony będą wyraźnie przeszkadzały, to twórcy multiplatformy mają wątpliwości.

Zasilany przez DualSense z wbudowanej baterii 1560 mAh, ładowanej za pomocą kabla typu C lub z zastrzeżonej stacji ładującej. Jeśli chodzi o żywotność baterii, trudno jednoznacznie odpowiedzieć: wszystko zależy od tego, jak aktywnie gra wykorzystuje Haptic Feedback, adaptacyjne wyzwalacze i głośnik. Z osobistych odczuć 8-10 godzin jest całkiem realne osiągnięcie dobrych wyników. Ale Playroom Astro szybciej rozładowuje baterię. DualSense jest kompatybilny nie tylko z PS5: istnieje wsparcie dla komputerów (Steam już oficjalnie dodał wsparcie, w tym touchpada, żyroskopu i dotykowej informacji zwrotnej), a także smartfonów z Androidem i iOS. Warto zauważyć, że PS4 nie obsługuje. Chociaż myślę, że jest to tymczasowe i zostanie poprawione wraz z aktualizacjami.

 Co kryje się w PlayStation 5?

Jednym z uroków konsol do gier jest to, że nie musisz zajmować się sprzętem, montować komputera o wymaganej konfiguracji, długo zagłębiać się w ustawienia, aktualizować sterowniki i tak dalej. Włącz i graj, ale to, co jest w środku, nas nie interesuje. Mimo to nadzienie PlayStation 5 jest warte opowiedzenia przynajmniej w skrócie. Podobnie jak w przypadku poprzedniej generacji firma zdecydowała się na rozwiązanie AMD. Tym razem zastosowano niestandardowe rozwiązanie 7 nm oparte na architekturze AMD Ryzen Zen 2 z ośmioma rdzeniami i dynamicznym taktowaniem do 3,5 GHz. Grafika - również niestandardowa opcja oparta na architekturze RDNA 2, 36 CU, do 2,23 GHz, 10,28 teraflopów, jest wsparcie dla ray tracingu. Wykorzystywana jest technologia dynamicznej kontroli częstotliwości CPU i GPU AMD SmartShift. Najważniejsze jest to, że zużycie energii jest dynamicznie rozdzielane między CPU i GPU w zależności od bieżących zadań, dystrybucja ta jest powierzona samym grom. Ilość pamięci w konsoli to 16 GB GDDR6, przepustowość to 448 GB/s.

Inną ważną cechą PlayStation 5 jest pamięć SSD, która umożliwia zminimalizowanie (a w niektórych przypadkach nawet usunięcie) ekranów ładowania jako takich. Konsola wykorzystuje dysk PCIe 4.0x4 NVMe z własnym niestandardowym kontrolerem. Pozwoliło to na prędkość 5,5 GB/s przy nieskompresowanych danych i do 9 GB/s przy kompresji. Oprócz banalnego przyspieszenia pobierania, prędkość ta może być wykorzystana w nowych grach, zwłaszcza w projektach z otwartym światem, gdzie wcześniej trzeba było uciekać się do sztuczek, takich jak tunele czy wąskie przejścia, podczas których następna część świata była załadowany.

Ale jest też minus takiego rozwiązania: dysk SSD jest wlutowany na płycie i w przypadku awarii z dużym prawdopodobieństwem serwis będzie musiał wymienić całą płytę główną (a właściwie całą konsolę). I po drugie, złożoność czasowa - rozszerzenie pamięci: jest gniazdo M.2 z obsługą PCIe 4.0, ale nie można z niego jeszcze korzystać. Sony prosi o chwilę poczekania z tym z dwóch powodów. Po pierwsze, jest bardzo mało napędów o odpowiedniej prędkości. Na myśl przychodzą tylko dwa modele: WD Black SN850 i Samsung SSD 980 PRO, które mają prędkość odczytu do 7000 MB/s. Po drugie, niestandardowe rozwiązanie Sony ma sześć poziomów priorytetów, a NVMe ma dwa. Użytkownik ma do dyspozycji tylko 667 GB pamięci (o łącznej pojemności 825 GB), co jak na dzisiejsze standardy jest za mało, biorąc pod uwagę, że duże projekty przekraczają 100 GB. Z drugiej strony w pamięci wewnętrznej należy zainstalować tylko gry PS5. Gry na PS4 można łatwo instalować i uruchamiać z dysków zewnętrznych. Nie ma więc potrzeby zapychania pamięci wewnętrznej biblioteką z poprzedniej konsoli.

PlayStation 5 może wyświetlać obrazy w rozdzielczościach 720p, 1080i, 1080p i 2160p, istnieje obsługa HDR. Możliwe jest również podłączenie do telewizora 8K, ale odtwarzanie treści 8K będzie dostępne w przyszłych aktualizacjach. Natywna obsługa 1440p nie jest jeszcze dostępna, chociaż wiele monitorów o tej rozdzielczości współpracuje z konsolą: konsola po prostu wyświetla FullHD lub 4K, a monitor skaluje lub kompresuje rozdzielczość do żądanej. Chociaż Sony zapewnia, że ​​jeśli będzie zapotrzebowanie, wsparcie dla 1440p pojawi się wraz z przyszłymi aktualizacjami.

Pod względem portów i możliwości komunikacyjnych zestaw przedstawia się następująco: 2xUSB Type-A 3.1 z tyłu, 1xUSB 2.0 (zapewne tylko do ładowania gamepada), 1xUSB 3.1 Type-C, HDMI 2.1 z obsługą wyjścia 4K 120Hz i Gigabit Ethernet. Ogólnie zestaw jest wystarczający. Być może dla pełnego szczęścia posiadacze drogiej akustyki będą mieli nie tylko wystarczającą ilość optycznego wyjścia audio. Lub odbiornik obsługujący HDMI 2.1. Blietooth 5.1 służy do podłączania gamepadów. A do bezprzewodowego połączenia z siecią zapewniony jest dwuzakresowy moduł Wi-Fi z obsługą stosunkowo nowego standardu IEEE 802.11ax (Wi-Fi 6), który pozwala uzyskać bardzo wysokie szybkości przesyłania danych. Aby nie ograniczać się do prędkości, użyliśmy PlayStation 5 z routerem do gier ASUS RT-AX86U, za którego udostępnienie wielu dzięki ASUS. W rzeczywistości prędkość „over the air” była stabilna i wynosiła około 650-700 Mb/s przy pobieraniu i ponad 300 przy wyjściu.

Czy nowy interfejs jest wygodny?

Interfejs PlayStation 5 został gruntownie przeprojektowany, choć istnieje poczucie kontynuacji. Ale co najważniejsze, stał się znacznie szybszy, a PS Store jest zintegrowany, a nie instalowany jako osobna aplikacja. Renderuje interfejs w 4K 60fps z HDR (po podłączeniu do odpowiedniego telewizora). W czasie użytkowania nie zaobserwowano hamulców ani zwolnienia. Przy pierwszej konfiguracji konsola monituje o wprowadzenie podstawowych ustawień, w tym regionu, języka, połączenia z siecią, zainstalowanie żądanych aplikacji multimedialnych (Netflix, YouTube, Amazon Prime, Megogo itd.) oraz utworzenie profilu lub zalogowanie się do istniejących. Nie musisz w tym celu całkowicie wprowadzać swoich danych. Możesz używać smartfona z zainstalowaną zaktualizowaną aplikacją PS. Wystarczy zeskanować kod QR.

Po tych prostych manipulacjach przejdź do ekranu głównego. Jego główna część podzielona jest na dwie zakładki: gry i multimedia. Ostatni akapit wyświetla powyższe serwisy streamingowe, a pierwszy zawiera 10 ikon z najnowszymi grami i PS Store. Teraz ta lista nie znajduje się na środku ekranu, jak w PS4, ale bliżej lewego górnego rogu, a same ikony stały się mniejsze. Po wybraniu gry okładka jest wyświetlana na pełnym ekranie i odtwarzana jest odpowiednia muzyka, zdobyte trofea, przycisk uruchamiania i przycisk z dodatkowymi funkcjami są wyświetlane na ekranie, w tym informacje o grze, przechodzące na PS Sklep dla ewentualnego zakupu dodatków i tak dalej. Dzięki temu ogólnemu designu nie ma skrajnej potrzeby tworzenia motywów. Chociaż myślę, że mimo wszystko pojawią się one w przyszłych aktualizacjach i będzie można zmienić na przykład ogólną kolorystykę.

Przewijając poniżej możesz zobaczyć filmy i inne materiały dotyczące gry, a także tzw. karty. Firma skupiła się na nich w demonstracjach interfejsów. Najważniejsze jest to, że karty pokazują aktualne lub dostępne zadania lub etapy w konkretnej grze i pozwalają rozpocząć grę bezpośrednio z wybranej lokalizacji. Spośród dodatkowych danych, które można wyświetlić, jest przybliżony czas wykonania zadania, nagrody i doświadczenie, które gracz otrzyma po jego ukończeniu oraz, co najciekawsze, filmy z poradami dotyczącymi zaliczenia. O ile dobrze pamiętam, ta funkcja jest dostępna tylko dla tych, którzy mają aktywną subskrypcję PS Plus. Sztuczka jest niezwykle ciekawa, ale pozostaje pytanie, na ile twórcy multiplatformy będą zawracać sobie głowę taką dodatkową zawartością.

Powracając do ogólnego interfejsu należy powiedzieć, że wszystko wygląda logicznie i prosto, ale kilka punktów nie wydaje się zbyt wygodnych. Po pierwsze, liczba ikon jest ograniczona. Oznacza to, że jeśli masz zainstalowanych kilkadziesiąt gier, nie wszystkie z nich zostaną wyświetlone. Dla nich musisz wejść do biblioteki, która znajduje się na końcu listy. A sama jest podzielony na trzy zakładki: cała kolekcja, zainstalowana (tak, jest na drugim miejscu) i PS Plus. Krótko mówiąc, w bibliotece jest przydatny drobiazg: gry na PS4, które działają we wstecznej kompatybilności, są oznaczone odpowiednią ikoną. A drugi punkt, który nie jest zbyt przyjemny, to brak folderów. Na PS4 mam osobne foldery na wszystkie gry z lokalnym trybem kooperacji i gry dla PlayLink. Jest ich imponująca liczba. Mamy nadzieję, że foldery powrócą w przyszłych aktualizacjach.

Kilka słów o PS Store. Jak już napisano powyżej, jest zintegrowany i działa niezwykle elegancko, a przejście między nim a biblioteką gier nie jest w ogóle zauważalne. Warto zauważyć, że ma tak niezastąpioną rzecz jak “lista życzeń”. Nie ma jej w zaktualizowanej wersji internetowej i aplikacji, ale jest nadzieja, że ​​zostanie zwrócony z aktualizacjami. Jeśli chodzi o trudności związane z przejściem między generacjami: wiele gier ma już wersje zarówno na PS5, jak i PS4. Płatne lub bezpłatne uaktualnienie to sprawa wydawcy danej gry. Na przykład, jeśli masz Watch Dogs Legion na PS4, wersja na PS5 jest „kupiona” w sklepie za 0 zł, a następnie instalowana na konsoli. W każdym razie warto dokładnie przyjrzeć się kupując i instalując. W niektórych przypadkach możesz zainstalować dwie wersje jednocześnie. W jednym przypadku przydało mi się to: Mortal Kombat 11 w wersji na PS5 współpracuje tylko z DualSense (który jest dostępny tylko w jednym), podczas gdy wersja dla poprzedniej generacji działa również z DualShock 4, co umożliwiło zabawę przyjacielską.

Dla wszystkich podstawowych funkcji w interfejsie PlayStation 5 dostępny jest panel o nazwie „Centrum sterowania”, który otwiera się po naciśnięciu przycisku PlayStation. Na dole ekranu pojawi się panel. Z niego można przejść do ekranu głównego, jest przełączanie między ostatnio uruchomionymi grami, panel powiadomień, lista czatów (imprez) i znajomych w sieci, strumieniowe przesyłanie muzyki (Spotify jeszcze nie działa, chociaż jest dostępny), ustawienia połączenia sieciowego, ustawienia dźwięku i mikrofonu, kontrolera i menu, aby wyciszyć konsolę lub uśpić. Zawartość Centrum sterowania można dostosować.

W prawym górnym rogu ekranu głównego znajdują się trzy przyciski. Przeszukaj sklep, ustawienia profilu (status sieci, nagrody itp.) i przejdź do pełnych ustawień. Zestaw w menu ustawień jest duży, jest wszystko, czego możesz potrzebować. Począwszy od standardowych ustawień obrazu, dźwięku, aktualizacji oprogramowania, ustawień sieciowych, języka, kontroli rodzicielskiej, kopii zapasowych w chmurze PS Plus (oddzielnie na PS5 i PS4), kontroli rodzicielskiej, udostępniania, a skończywszy na kilku nietypowych punktach. Na przykład stało się możliwe ponowne przypisanie przycisków gamepada i zamiana drążków. Dodatkowo było coś takiego jak ogólne preferowane ustawienia dla wszystkich gier. Możesz ustawić pożądaną ogólną trudność i tryb wydajności. Znalazłem również pozycję „Ostrzeżenia o spojlerach”. Jak to będzie działać, nadal trudno powiedzieć.

Markowe aplikacje PS App i Remote Play zostały radykalnie zaktualizowane przed premierą PlayStation 5. PS App stała się znacznie wygodniejsza i bardziej zrozumiała. Jest podzielona na 5 głównych zakładek: pierwsza wyświetla ostatnio rozegrane gry i znajomych, którzy są aktualnie online. Druga zakładka to oficjalny kanał informacyjny, potem PS Store, biblioteka i wyszukiwarka. Nowe gry można ładować bezpośrednio ze smartfona. Wiadomości zostały również zintegrowane z aplikacją. Jeśli chodzi o grę zdalną, jest ona prosta i nieskomplikowana w użyciu: umożliwia połączenie z PS5 i PS4. Możesz użyć wirtualnego gempada na ekranie lub podłączyć DualShock przez Bluetooth.

Ogólne wrażenia po zaktualizowanym interfejsie PlayStation 5 były pozytywne, jest on bardzo zwinny i łatwy w użyciu. Chociaż istnieje kilka drobnych problemów, które prawdopodobnie znikną wraz z przyszłymi aktualizacjami.

W co grać, jak to działa w praktyce i wygląda?

W celu przetestowania konsoli Sony uprzejmie dostarczyło nam jeden ze swoich telewizorów Ready for PS5, a dokładniej model Sony KD-55XH9096. Jest w stanie odtwarzać wideo 4K przy 120 FPS (aktualizacja została już wydana). Chociaż do tej pory jest bardzo niewiele gier obsługujących taką liczbę klatek na sekundę: zaktualizowane Destiny 2, Devil May Cry 5 SE, DIRT 5, Borderlands 3 i Rainbow Six Siege. Telewizor ma specjalny tryb gry BRAVIA, który aktywuje minimalne opóźnienie 7,2 ms, obsługuje S-Force Front Surround, automatyczne wykrywanie i przełączanie w tryb gry, gdy konsola jest podłączona do telewizora. Właściwie obraz na tym telewizorze z PlayStation 5 jest naprawdę świetny. Sam telewizor ma rozdzielczość 4K, podświetlenie Full Array LED (z lokalnym przyciemnianiem i równomiernym podświetleniem) oraz pełen zestaw autorskich technologii Sony: wyświetlacz TRILUMINOS, Live Color, poprawa kontrastu X-tended Dynamic Range oraz obsługa standardów HDR10, HLG i Dolby Vision. Obsługiwany przez platformę Android TV. Jeśli chodzi o dźwięk, to jak na wbudowaną akustykę brzmi bardzo imponująco. Margines wolumenu jest wystarczający.

Jeśli chodzi o gry i ich klimat, warto sprawdzić Demon’s Souls, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (oraz Marvel’s Spider-Man: Remastered) oraz Sackboy: A Big Adventure, które są dostępne wyłącznie na PS5. Przeskok w grafice w porównaniu do PS4 jest bardzo imponujący i widoczny gołym okiem. Jest to szczególnie widoczne przy porównaniu Marvel's Spider-Man i jego zaktualizowanej wersji lub innego Watch Dogs Legion. Nie tylko piękno 4K i ray tracingu jest bardzo przyjemne, ale także dostępny tryb 60 klatek na sekundę, który jest naprawdę o wiele przyjemniejszy i wygodniejszy w zabawie. Oczywiście nie wszystkie gry to mają: Watch Dogs Legion działa w 4K 30 fps z ray tracingiem, ale w Demon's Souls, Cyberpunk 2077 i Marvel's Spider-Man: Miles Morales gra się bardzo wesoło przy 60 fps. Swoją drogą, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales ma już 3 tryby pracy: 4K z ray tracingiem 30 kl./s, 4K i 60 kl./s, ale bez ray tracingu oraz 60 kl./s z ray tracingiem, ale ze zmniejszoną rozdzielczością. Ile nie jest wspomniane, ale nawet jeśli przyjrzysz się uważnie zdjęciu, nie zobaczysz żadnych krytycznych artefaktów i zamulenia.

Krótko mówiąc, twórcy Marvel’s Spider-Man: Miles Morales chwalili się, że pozbyli się ekranów ładowania PlayStation 5. I tak: brak ładowania podczas przejść między miastem a lokacjami wewnętrznymi, a sama gra zaczyna się za około 18 sekundy. Od wciśnięcia X po samą rozgrywkę (poprzez dwa programistyczne wygaszacze ekranu i menu główne). W Demon's Souls - nieco poniżej 20 sekund, Astro's Playroom od premiery do centrum CPU Palace - nieco ponad 20 sekund. Na multiplatformie zauważalny jest wzrost: wczytanie zapisanej gry do Legionu Watch Dogs (od przycisku „Kontynuuj” do Londynu) zajmuje około 10 sekund. Sam system PlayStation 5 uruchamia się w około 23 sekundy.

Gry z kompatybilnością wsteczną również ładują się znacznie szybciej niż na poprzedniej generacji, choć oczywiście nie wykazują tak wybitnych wyników. Na przykład ładowanie Days Gone zajmuje około minuty (od uruchomienia do rozgrywki). Na PS4 zajęło to prawie 3 minuty. Jeśli mówimy o kompatybilności wstecznej, uruchamiane są prawie wszystkie gry poprzedniej generacji. Sony wcześniej opublikowało listę 10 gier, które się nie uruchamiają, ale kilka z nich już otrzymało łatkę i ta lista się zmniejszyła. Trudno jednoznacznie powiedzieć, ale to, co uruchomiłem, działało bez problemów: zarówno stosunkowo świeże gry, jak Ghost of Tsushima, Days Gone, THPS 1 + 2, jak i „mniejsze” gry: Overcooked, Broforce, Huntdown. Jednocześnie te gry działają doskonale zarówno z DualSense, jak i DualShock 4. Gra z trzema znajomymi w niektórych Broforce z mieszaniną gamepadów różnych generacji nie stanowi żadnego problemu.

Niektóre gry otrzymały 60 klatek na sekundę i/lub aktualizacje grafiki w celu zapewnienia kompatybilności wstecznej. Wśród nich: Ghost of Tsushima, Days Gone (oba grają świetnie przy 60 fps), Sekiro: Shadows Die Twice, Dark Souls III, HITMAN 2, The Evil Within 2, Rise of the Tomb Raider, Shadow of the Tomb Raider, Killzone : Shadow Fall i tak dalej. Więc posiadacze ogromnej biblioteki gier na PS4 będą mieli czym się bawić. A dla tych, którzy będą mieli tę pierwszą konsolę do gier, jest tak zwana „Kolekcja PS Plus”, która obejmuje 20 gier (ekskluzywnych i wieloplatformowych), które są dostępne dla wszystkich posiadaczy PS5 z aktywną subskrypcją PS Plus. Lista: Bloodborne, Days Gone, Detroit: Become Human, God of War, inFamous: Second Son, Ratchet and Clank, The Last Guardian, The Last of Us Remastered, Until Dawn, Uncharted 4: Kres złodzieja, Batman: Arkham Knight, Battlefield 1, Call of Duty: Black Ops III (Zombies Chronicles Edition), Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Fallout 4, Final Fantasy XV Royal Edition, Monster Hunter: World, Mortal Kombat X, Persona 5, Resident Evil 7.

Jak dobry jest dźwięk?

Za przetwarzanie dźwięku w PlayStation 5 odpowiada osobny układ, który jest w stanie dokładnie obliczyć setki źródeł dźwięku w grach, aż po krople deszczu. Dzięki temu konsola jest w stanie odtworzyć wirtualny dźwięk przestrzenny. Technologia została nazwana Tempest 3D AudioTech i działa z dowolnymi słuchawkami, czy to standardowym modelem z gniazdem jack 3,5 mm, który jest podłączony do gamepada, czy też gamingowym zestawem słuchawkowym, który podłącza się do portu USB. Chociaż oczywiście Sony zaleca używanie zastrzeżonych słuchawek Pulse 3D. W przyszłości obiecują, że technologia będzie współpracować z głośnikami telewizyjnymi. W rzeczywistości implementacja jest podobna do Dolby Atmos i innych podobnych opcji wirtualnego dźwięku przestrzennego. Po podłączeniu słuchawek w ustawieniach dźwięku dostępna staje się sekcja dźwięku 3D, w której znajduje się pięć profili, które są oferowane do wyboru.

W praktyce wdrożenie technologii jest bardzo dobre, ale nie można tego nazwać rewolucyjnym. Źródła dźwięku w grach są rzeczywiście precyzyjnie ustawione, wirtualna przestrzeń jest dobrze wyczuwalna i ogólnie powstaje wrażenie głośności. Ale takie rozwiązania od dawna są stosowane w słuchawkach do gier i technologiach, takich jak wspomniany Dolby Atmos. Istnieje kilka opcji wyjścia dźwięku w PlayStation 5: HDMI, gniazdo 3,5 mm na gamepadzie DualSense i USB do podłączenia zestawów słuchawkowych do gier. Nie będzie można podłączyć słuchawek przez Bluetooth: Sony celowo nie dodaje takiej opcji, łącząc ją z opóźnieniami przy połączeniu przez Bluetooth. Ale wszelkie bezprzewodowe zestawy USB działają bez problemów, w tym obsługują dźwięk 3D. Jeśli chodzi o mikrofon, możesz skorzystać z wbudowanego DualSense lub zestawu słuchawkowego. Istnieje ustawienie czułości i przełączanie między źródłami. Mikrofon w DualSense okazał się całkiem niezły jakościowo. W cichym pokoju radzi sobie ze swoimi zadaniami.

A co z hałasem i chłodzeniem?

Sony umieściło wszystkie komponenty sprzętowe konsoli na jednej płycie, w tym procesor, układ graficzny, moduły RAM, SSD i tak dalej. Do chłodzenia służy ogromny aluminiowy radiator z miedzianą podstawą i rurkami przewodzącymi ciepło, których wydajność porównywalna jest z komorą parową (według Sony). Za aktywne chłodzenie odpowiada chłodnica o średnicy 120 mm i grubości 45 mm. Aby wciągnąć zimne powietrze, między konsolą środkową a panelami bocznymi zastosowano otwory. Jednak najbardziej niezwykłym rozwiązaniem w układzie chłodzenia jest zastosowanie ciekłego metalu jako interfejsu termicznego do chłodzenia procesora. Wcześniej był używany głównie w niestandardowych zespołach, w masowej produkcji – tylko w topowych laptopach gamingowych ASUS. Jak wyjaśnił Yasuhiro Otori, szef działu technicznego PlayStation 5, płynny metal jest bardzo skutecznym interfejsem i pozwolił na pewne oszczędności we wszystkich innych elementach systemu chłodzenia.

Ciekły metal ma również swoje własne cechy, które nieco komplikują jego zastosowanie. Po pierwsze jest to przewodnik, więc musi być całkowicie izolowany, aby uniknąć przecieków. W końcu mogą doprowadzić do zwarcia. Po drugie reaguje z aluminium i miedzią, które są stosowane w grzejnikach. W rezultacie, aby zapobiec korozji, miedziany blok stykający się z procesorem pokryty jest srebrem. W sieci pojawiło się wiele komentarzy z wątpliwościami co do celowości stosowania ciekłego metalu. Ale Sony wie co robi i wydaje mi się, że całkiem świadomie podjęli taki krok. Wracając do praktycznej strony pytania, PlayStation 5 jest bardzo cicha. Odgłos pracy CO można usłyszeć tylko po zbliżeniu do niego ucha. Ogólnie konsola w normalnym użytkowaniu jest słyszalna tylko wtedy, gdy napęd optyczny jest uruchomiony. Przez resztę czasu PlayStation 5 jest niesłyszalny.

Oczywiście w niespełna 2 tygodnie użytkowania trudno powiedzieć, jak będzie się zachowywał układ chłodzenia np. za rok. Chociaż to również w znacznym stopniu zależy od masy czynników. Obejmuje to częstotliwość sprzątania pomieszczenia i częstotliwość czyszczenia odpylaczy konsoli. Ale jak dotąd wszystko jest w porządku, wskaźniki temperatury mieszczą się w rozsądnych granicach, nawet w miejscu bezpośredniego wydmuchiwania gorącego powietrza. Po około godzinie grania w Demon's Souls Remake i wybuchu temperatura wynosiła około 36°. Oczywiście liczba ta będzie się znacznie różnić w zależności od umiejscowienia konsoli i wolnej przestrzeni na czerpnię/wyrzutnię powietrza:

Podsumowanie. Pięć rzeczy, które warto wiedzieć o PlayStation 5:

  • Konsola jest w stanie wyświetlać gry w rozdzielczości do 4K, szybkości klatek do 120 fps i obsługuje ray tracing w czasie rzeczywistym.
  • Dzięki superszybkiemu niestandardowemu dyskowi SSD czas ładowania gry jest ograniczony do minimum.
  • PlayStation 5 obsługuje prawie wszystkie gry poprzedniej generacji, niektóre z nich otrzymały usprawnienia w postaci 60 fps.
  • Nowy gamepad DualSense imponuje dotykową informacją zwrotną i adaptacyjnymi wyzwalaczami.
  • Konsola jest duża i nie będzie łatwo znaleźć na nią miejsce.
Specyfikacja PlayStation 5
Procesor AMD Zen 2, 7nm, 8 rdzeni, 16 wątków, do 3.5GHz

Karta graficzna  

GPU oparte na AMD RDNA 2, 36 bloków do 2230MHz, szczytowa wydajność 10.3 Tflops, obsługa ray tracing
Pamięć 16 GDDR6, 256-bitowa magistrala
Przepustowość pamięci 480 GB/s (łącznie 16 GB)
Wyjście obrazu Gry: do 4K, do 120 FPS, obsługa HDR, wideo do 8K
Pamięć masowa NVMe PCIe 4 SSD z niestandardowym kontrolerem 825 GB (wlutowany na płycie), do 5.5 GB/s (bez kompresji), do 9 GB (z kompresją), dostępne dla użytkownika: 667 GB
Rozszerz format NVMe PCIe 4 SSD M.2; zewnętrzny HDD i SSD (tylko dla gier PS4)
Napęd optyczny Blu-ray 4K UHD
Dźwięk Tempest 3D AudioTech, wsparcie Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio
Komunikacja 1xUSB Type-C 3.1, 2xUSB Type-A 3.1, 1xUSB Type-A 2.0, 1xHDMI 2.1, Gigabit Ethernet, Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ax, Bluetooth 5.1
Wymiary 260x110x390 mm
Waga 4,5 kg

Playstation 5

Stacjonarna konsola do gier z rodziny PlayStation. Wyposażona w niestandardowy procesor i kartę graficzną wyprodukowaną przez AMD, obsługuje ray tracing w czasie rzeczywistym i jest w stanie wyświetlać gry w rozdzielczości do 4K z prędkością do 120 fps. Wyposażona w ulepszony superszybki dysk SSD, napęd Blu-ray, dwuzakresowe Wi-Fi 6 i Bluetooth 5.1. Kompletny gamepad DualSense ma zaktualizowany system wibracji Haptic Feedback i adaptacyjne wyzwalacze.

kup na Allegro.pl kup na Amazon.pl

Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej: