Google kupuje startup microLED, który pracuje na wyświetlaczach do okularów AR
Google Glass mogło być porażką, ale firma nie zrezygnowała z koncepcji. Wygląda jednak na to, że nie odniosła dużego sukcesu w opracowywaniu samego nowego projektu, więc zwróciła się do pozyskiwania startupów, aby wprowadzić nowe talenty i technologię.
Dwa lata temu przejęła firmę North, producenta okularów AR, teraz wybrała firmę Raxium, która opracowuje wyświetlacze microLED do zastosowań AR i VR. Koszt przejęcia nie został ogłoszony, ale poprzednie wyceny szacowano na około 1 miliard dolarów.
microLED jest podobny do OLED pod tym względem, że nie używa podświetlenia, zamiast tego każdy piksel emituje własne światło. Różnica w stosunku do OLED polega na użytych materiałach – microLED ma być jaśniejszy, bardziej energooszczędny i rozwiązuje problemy z trwałością (takie jak wypalanie).
Wyzwaniem było jednak stworzenie wystarczająco małych diod microLED dla urządzeń noszonych na głowie. I muszą być małe, ponieważ mały, jasny wyświetlacz musi wypełniać znaczną część pola widzenia. Raxium twierdzi, że osiągnął piksele tak małe jak 3,5 µm, znacznie mniejsze niż typowy piksel OLED.
Raxium nie wyprodukował jeszcze urządzenia na rynek masowy, co prawdopodobnie jest najlepsze. North miał na rynku produkt, Focals 1.0, parę okularów AR za 600 USD (w momencie premiery kosztowały 1000 USD, ale szybko obniżono cenę). Po przejęciu Google wyłączył usługę, na której polegały okulary, przez co stały się bezużyteczne.
Zresztą Google jest w wyścigu – Apple i Meta również pozyskują startupy, które zajmują się okularami AR. Inteligentne okulary mają potencjał, by zastąpić smartfony jako sposób, w jaki większość użytkowników wchodzi w interakcję ze światem cyfrowym, ale żadne z nich jeszcze się nie przyjęło, być może dlatego, że technologia nie jest jeszcze gotowa.