Kryptydowa gra karciana, MetaZoo, wysadza rynek odsprzedaży
W 2020 roku Mike Waddell spędził większość swoich bezpłatnych weekendów, pakując karty kolekcjonerskie z Bigfootem, Mothmanem i innymi dziwnymi kryptydami do pakietów promocyjnych, a następnie wysyłając je do potencjalnych kolekcjonerów, inwestorów i firm zajmujących się grami. Miał nadzieję, że mogą zainteresować się jego nową grą karcianą (TCG), o nazwie MetaZoo. On miał rację. Od tamtej pory popularność i wartość kart MetaZoo eksplodowały.
MetaZoo powstało w sierpniu 2020 roku z kampania na Kickstarterze, w ramach której zebrano 18 249 $. Oficjalny pierwszy zestaw „Cryptid Nation” uruchomiona w lipcu 2021 r. Od stycznia br. Najnowszy Kickstarter MetaZoo zebrał ponad 1,8 miliona dolarów, a karty MetaZoo można znaleźć w głównych sklepach, takich jak Walmart.
Niektórzy inwestorzy i kolekcjonerzy porównali MetaZoo do produktów na równi z hologramem Pokémon Charizard z pierwszej edycji lub nieotwartymi pudełkami Magia: Zgromadzenie pudełka przypominające. Ograniczony nakład przykładowe karty MetaZoo, obecnie uważany za rzadki, może dowodzić tysiącami na rynku wtórnym. Specyficzne rzadkie karty przywołują jeszcze więcej, takie jak Red Ink First Secret Rare Box Topper, który jest wystawiony na Ebay za 20 000 $. MetaZoo przyciągnęło również wielkie nazwiska z rynku kolekcjonerskiego, w tym Steve Aoki.
Ale popularność MetaZoo nie wynika wyłącznie z jego potencjału inwestycyjnego. Są fani przechwytujący produkty MetaZoo tak szybko, jak pojawiają się na rynku, po prostu dlatego, że lubią kryptydy i lubią grać w TCG. W oficjalnym gronie jest około 12 100 członków MetaZoo Discord, gdzie członkowie dzielą się grafikę hołdową, nowe wydania i fan-fice, a także graj w gry na żywo. Istnieją również osobiste turnieje MetaZoo, w dużej mierze organizowane za pośrednictwem Sieć Play MetaZoo.
Karty MetaZoo są najłatwiejsze do porównania do Pokémonów, ale te karty zawierają kryptydy, które są mitycznymi stworzeniami, których istnienia nigdy nie udowodniono, takimi jak Wielka Stopa, Potwór z Loch Ness i Chupacabra. Każda karta zawiera kolorową ilustrację kryptydy, przypominającą początkowe projekty Pokémonów Kena Sugimori i jest oparta na folklorze Stanów Zjednoczonych i dziwnych opowieściach. Śnieżny wąż, na przykład pożycza swoje historia drwala z połowy wieku z Wisconsin o jadowitych wężach, które stają się praktycznie niewidoczne, gdy są zwinięte w zaspę śnieżną.
Kryptydy zawsze intrygowały Waddella. Dorastając w Brazylii, często słyszał opowieści o Saci, mityczne stworzenie, o którym mówi się, że kontroluje wiatr, pali fajkę i płata figle mieszkańcom. Ale dopiero, gdy zobaczył film z 2002 roku Proroctwa ĆmoczłekaWaddell powiedział, że kryptydy nabrały dla niego większego znaczenia, co zapoczątkowało pomysł stworzenia wokół nich gry karcianej.
Chociaż MetaZoo może estetycznie przypominać Pokémony, mechanika gry jest znacznie bardziej podobna do Magia: Zgromadzenie. Zabawa skupia się na redukowaniu punktów życia przeciwnika do zera za pomocą kombinacji stworzeń, zaklęć i magicznych mikstur. MetaZoo wykorzystuje również efekty „czwartej ściany”, w których rzeczywiste działania i otoczenie mają wpływ na grę. Na przykład, jeśli masz kartę „beastie” na bazie wody, możesz wzmocnić jej moc, trzymając w pobliżu szklankę wody.
„Moją ulubioną częścią gry jest sposób, w jaki obiekty zewnętrzne mogą na nią wpływać”, powiedział James Studley, członek the Stowarzyszenie Casterów, społeczność MetaZoo skupiona na nauczaniu i organizowaniu rozgrywki. „To szybko zmieniająca się i responsywna gra karciana”.
Efekty czwartej ściany mogą być trochę dziwne, zwłaszcza jeśli grasz twarzą w twarz w turnieju. Na przykład, jeśli grasz kartą Cactus Cat, możesz uniknąć obrażeń, pijąc napój po odrzuceniu karty. Jeśli bierzesz udział w turnieju MetaZoo i znajdujesz się w zasięgu radia, tracisz mnóstwo punktów ataku, grając w kartę Metal Man of Alabama. Być może najbardziej ekstremalnym przykładem jest karta Jersey Devil, która wymaga od użytkownika wydania „mrożącego krew w żyłach krzyku”, aby uniknąć 50 obrażeń podczas gry.
Najbardziej zaangażowani gracze mogą zdawać egzamin, przeprowadzany co miesiąc, aby zostać uznanymi „metazoologami”, dzięki testom i przewodnikom naukowym opublikowanym za pośrednictwem MetaZoo Discord. „Byłem częścią wielu różnych społeczności internetowych, ale te z MetaZoo były jednymi z najbardziej przyjaznych i gościnnych. Bardzo łatwo było stać się częścią społeczności i wejść do gry” – powiedział Trey Tadpradel, metazoolog, który jest sędzią-wolontariuszem turniejów i rozgrywki.
Jednak ceny niektórych kart mogą utrudnić początkującym graczom dołączenie. Jako wieloletni kolekcjoner i gracz TCG, YouTuber Ethan Pohl używa Czwarty StartTCG przede wszystkim rozmawiać o Pokémonach, ale MetaZoo przykuło jego uwagę na swojej pierwszej kampanii na Kickstarterze.
„Po premierze wiele dyskusji koncentrowało się na wysokich cenach, którymi rządziły niektóre karty” – powiedział Pohl. „MetaZoo wspiera ten aspekt zarabiania pieniędzy, wprowadzając niekończące się specjalne limitowane karty promocyjne, pierwsze edycje, NFT i sztucznie limitowane produkty, aby utrzymać zainteresowanie i szum”.
Pohl przypisuje sukces MetaZoo „właściwemu produktowi, właściwemu marketingowi we właściwym czasie”, dodając, że firma nie wahała się pozycjonować MetaZoo jako „następnego Pokémona” podczas ogromnego Szum o Pokémonach w latach 2020 i 2021, co doprowadziło do powstania dużej bańki spekulacyjnej. Uważa, że marketing bezpośrednio do kolekcjonerów i pożyczanie stylu wydawania Pokémonów pomogło zwiększyć popularność i widoczność MetaZoo. Ale Pohl kwestionuje trwałość tej strategii w dłuższej perspektywie. „Jako gra karciana, a nie kolekcjonerska, jestem bardzo sceptyczny wobec MetaZoo” – powiedział Pohl. „Karty nie wydają się być zrównoważone, a metoda „przełamywania czwartej ściany” wydaje się odbierać rozgrywce opartej na umiejętnościach i ogranicza wykonalność”.
Waddell nie wydaje się jednak zbytnio zaniepokojony. W tym roku planuje rozszerzyć świat MetaZoo daleko poza grę karcianą za pomocą wzniosłych celem uruchomienia 56 branż do końca. Obejmuje to wszystko, od figurek, obuwia, szpilek, T-shirtów i NFT. MetaZoo będzie również nadal wypuszczać kolejne pakiety rozszerzeń. Wilderness wystartował niedawno 31 marca, a UFO wystartuje w lipcu.
„Wierzę, że nie można mieć TCG tylko z kartami, a fandom lubi rozwijać się jako styl życia” – powiedział Waddell. „Z biznesowego i kreatywnego punktu widzenia ma to po prostu sens”.
Ponieważ MetaZoo wciąż się rozwija, wielu fanów grało w tę grę wirtualnie za pośrednictwem: mod do symulatora stołowego. W ten sposób Noah Hess, znany jako Peaful w społeczności MetaZoo gra w to. Po raz pierwszy zobaczył MetaZoo na Inwestycje Alpha, popularny kanał YouTube o rynku kart kolekcjonerskich z naciskiem na Magia: Zgromadzenie.
„Początkowo nie byłem fanem grafiki” – powiedział Hess. „Ale teraz wyrosło na mnie i uwielbiam to. Zwłaszcza nowa grafika Wilderness”. Od tego czasu Hess wskoczył do analizy i konkurencji MetaZoo. W lutym był jednym z tysięcy, którzy przybyli do Collect-a-Con na Florydzie na ważny turniej MetaZoo.
Ale chociaż zaobserwował ogromny wzrost ekspozycji MetaZoo, a także liczby kolekcjonerów i inwestorów, Hess powiedział, że baza graczy nie doświadczyła tego samego ekspansywnego wzrostu. Zbliżają się kolejne turnieje osobiste — niektóre z nich przyciągają graczy z dużymi nagrodami pieniężnymi — ma nadzieję, że to się zmieni.
„Ten rok dotyczy wyłącznie graczy” – powiedział Hess.
Źródło: www.polygon.com