Recenzja Dorfromantik: błoga, minimalistyczna gra chillout
Niemieckie słowo „dorfromantik” można dosłownie przetłumaczyć jako „romantyzm wsi”. Jego prawdziwe znaczenie jest bardziej niewypowiedziane. W ostatnich wywiad z Eurogamerem, twórcy Dorfromantik (gra) powiedział, że słowo to było „zazwyczaj używane do opisania rodzaju nostalgicznego uczucia, które odczuwasz, gdy tęsknisz za wsią”. Dorfromantik to stan umysłu.
To idealna nazwa dla tej relaksującej, relaksującej gry, która właśnie wyszła z roku wczesnego dostępu. Dorfromantik to spokojna gra w układanie płytek: rodzaj minimalistycznej, medytacyjnej Catan. Budujesz krajobraz z sześciokątnych kafelków, tworząc sosnowe lasy, patchworkowe pola, meandrujące rzeki, pajęcze tory kolejowe i skłębione, skłębione miasteczka z czerwonej cegły. (Ale bez dróg.) I to wszystko. Nie musisz martwić się produkcją zasobów i kosztami — nie ma konkurencji, populacji ani polityki. Nie ma zwycięzców, przegranych ani żadnych innych względów. Punktacja zależy wyłącznie od dopasowania płytek. Twoje jedyne cele to harmonia i piękno.
Gra Dorfromantik jest relaksujący. Można go nawet określić jako estetycznie oczyszczający. To piękny i zabawny sposób na wyrażenie swojej wyobraźni. To cudowne miejsce. Czas tu nie płynie i nikt niczego od ciebie nie potrzebuje. Nie ma potrzeby odliczania, gdy myślisz o ułożeniu kolejnej płytki. Poświęć tyle czasu, ile chcesz. Równie łatwo jest zagrać w tę grę w pięć minut podczas sprintu, jak ponad trzy godziny błogiego relaksu.
Nic z tego nie oznacza, że Dorfromantik jest jednak bezcelowe lub beztarciowe. W rzeczywistości jest dość ciasno ukształtowany i kontrolowany. Toukana, czteroosobowy zespół studentów zajmujących się projektowaniem gier z Berlina, łączy elementy puzzli i gier strategicznych z przejrzystym, dobrze ocenianym projektem.
Płytki, które umieszczasz, pochodzą z losowego stosu, który zawsze się kurczy. Możesz zdobyć więcej kafelków poprzez zadania, które pomogą Ci utrzymać grę w ruchu, rozwijać krajobraz i zwiększyć swój wynik. Kiedy umieszczasz określone kafelki, te zadania wymagają połączenia coraz większej liczby pięciu elementów krajobrazu: setek domów i kafelków wody, tysięcy drzew i wielu innych kafelków. Jeden kafelek może wymagać połączenia z co najmniej 36 innymi domami, podczas gdy inny może wymagać zebrania dokładnie 13 domów i nie więcej. Po ukończeniu niektóre zadania wznoszą flagę, która nagradza cię jeszcze większą liczbą kafelków, jeśli skutecznie zamkniesz miasto, las lub drogę wodną, otaczając je innymi elementami krajobrazu, aby nie można było ich dalej rozbudowywać.
Ten pięknie prosty zestaw zasad ma konsekwencje — i, co jest ogromnym uznaniem Toukany, te konsekwencje działają zarówno pod względem estetycznym, jak i w sferze równowagi gry. Dorfromantik zachęca do opieki i strategii, ale zniechęca do optymalizacji. Nie da się odnieść sukcesu w tej grze, jeśli z jednej strony zbudujesz ogromną metropolię, z drugiej las, a na trzecim ogromne pole uprawne. Będziesz zaskoczony nieoczekiwanymi dodatkami do twoich krajobrazów, gdy wykonasz każde zadanie. Jest to niezwykle prosty i dobrze zaprojektowany system, który może dawać organiczne wyniki. To niesamowity wyczyn.
Największe wyzwania początkowo wydają się stwarzać kafelki torów i rzeki, które można umieścić tylko obok innych tego typu lub w pobliżu określonych punktów końcowych. Mogą one łatwo blokować ekspansję mapy, gdy czekasz, aż „idealny” kafelek pojawi się w stosie. Zamiast stałego, równomiernego kwitnienia, którego instynktownie szukasz, pojawiają się nieestetyczne sęki i luki. Rzeki i linie kolejowe mogą wprowadzić dręczącą nutę frustracji do Dorfromantikto spokojna i satysfakcjonująca melodia mentalna — ale gra prawdopodobnie byłaby też wyluzowany bez nich.
Po moich pierwszych kilku grach Dorfromantik, im więcej dowiadywałem się o projekcie gry i próbowałem się w nią zaangażować, tym gorzej bym postąpił. Moje wyniki ciągle spadały; mój stos wciąż wysychał. Czy działo się coś jeszcze? Granie w system było zbyt trudne. Łączyłem zbyt wiele zadań razem — cztery lub pięć leśnych zadań w jednym drzewie — dążąc do wydajności, ale robiąc to, przerywając stały rytm gry. To nie jest gra ambicji. Umysłowi wyszkolonemu w systemach nagród w grach wideo może być trudno przełamać nawyk eskalacji i nauczyć się jego leniwego tempa.
W końcu zwolniłem. Mniej uwagi poświęciłem questom, a więcej dopasowaniu kafelków. Zdobywasz punkty za dopasowanie krawędzi płytek: drzewo do drzewa, dom do domu, trawa do trawy i tak dalej. Idealne dopasowanie wzdłuż wszystkich sześciu krawędzi zapewnia 60 punktów i dodatkową płytkę. A dokładniej: wygląda lepiej. Kiedyś uczyniłem harmonię, a nie skuteczność moim celem, Dorfromantik spotkał mnie w połowie; moje wyniki były lepsze, moje biegi dłuższe, moje mapy piękniejsze.
Ten styl gry jest wzmocniony jednym z najsubtelniejszych i najlepszych dodatków w aktualizacji 1.0, który wyraźniej podkreśla pasujące krawędzie i zapewnia satysfakcjonujące rozmieszczenie doskonałych miejsc. Gdzie indziej pojawiły się nowe utwory muzyczne, wszystkie należące do gatunku „niezwykle gustowny ambient, który brzmi dobrze, gdy krowy nad nim muczą”. Możesz teraz śledzić więcej meta-celów, które nagradzają cię nowymi typami kafelków i personalizacjami kosmetycznymi, w tym uroczymi „biomami” sezonowymi. Jest też kilka nowych sposobów gry, obok klasycznych trybów kreatywnych, które były już obecne we wczesnym dostępie.
Na przykład tryb szybki ma sztywny limit 75 płytek i jego ukończenie zajmuje od 10 minut do pół godziny. Hard Mode pozwala zmieścić więcej płytek i ma mniej zadań. Możesz grać z prawdopodobieństwami, zadaniami i innymi parametrami w trybie niestandardowym. Następnie możesz udostępnić swoje ustawienia i nasiona stosu kafelków innym graczom. Tryb miesięczny jest moim ulubionym. Ma zestaw nasion z niestandardową konfiguracją gry, która zmienia się co miesiąc. Powinno to sprawić, że będzie to świetne miejsce do zabawy i rzucenia wyzwania społeczności w rankingach.
To wszystko jest mile widziane i sprawia, że Dorfromantik bardziej kompletne i satysfakcjonujące doświadczenie. Ale tak naprawdę jest to jedna z tych gier, w przypadku których status wczesnego dostępu był trochę mylący, nie dlatego, że nie miał miejsca na ulepszenia lub funkcje do dodania, ale dlatego, że jego założenie było tak w pełni, perfekcyjnie zrealizowane od samego początku. Byłoby zrujnowane, gdybyś próbował dodać zbyt wiele rzeczy lub zakłócić delikatną równowagę tarcia i przepływu między logiką a naturalizmem. Ale zespół Toukany wie lepiej. Zespół Toukany jest spokojny, przemierzając kraj swoich umysłów.
Dorfromantik jest teraz dostępny na komputerze z systemem Windows. Gra została zrecenzowana na PC przy użyciu kodu do pobrania dostarczonego przez Toukana Interactive. Vox Media posiada spółki afiliacyjne. Nie mają one wpływu na treść redakcyjną, chociaż Vox Media może zarabiać prowizje za produkty zakupione za pośrednictwem linków partnerskich. Możesz znaleźć dodatkowe informacje na temat polityki etycznej firmy Polygon tutaj.
Źródło: www.polygon.com