Sukces premiery Elden Ring jest napędzany przez lojalnych fanów FromSoftware
Byłem zdezorientowanym, ale poważnym nowicjuszem, kiedy poszedłem do Pierścień Eldena Po wielu śmierci i rozpaczy oczyściłem Zamek Stormveil; więc wyruszyłem na przygodę i wkrótce znalazłem się na szczycie wieży, obok skrzyni. Ktoś, kto przybył tu przede mną, zostawił mi wiadomość: skarb przed nami!
Otworzyłem skrzynię, zostałem wciągnięty przez portal i obudziłem się w koszmarnym regionie gry, pełnym nieszczęścia. Wtedy coś kliknęło. czułem się tak, jakbym był w podczas doświadczenia FromSoftware.
Pierścień Eldena jest jednym z największych tytułów tego roku, z ponad 12 milionami sprzedanych egzemplarzy do marca 2022 roku. Gra okazała się zarówno komercyjnym, jak i krytycznym sukcesem, i chociaż deweloper FromSoftware odniósł jedne z najostrzejszych krawędzi z poprzednich tytułów, jest wciąż bardzo dobrze znany wieloletnim fanom studia. FromSoft od wielu lat pracuje nad wieloma takimi samymi koncepcjami projektowymi i mechaniką. Popularność Eldenring wynika z dużej bazy fanów, którą japoński programista zbudował w poprzednich wydaniach. I to ta sama społeczność nie tylko mnie wciągnęła Pierścień Eldena, ale także podsyciło moje zainteresowanie zarówno graniem w poprzednie gry FromSoft, jak i zagłębianiem się w ich wiedzę.
FromSoftware jest chyba najbardziej znane z serii Dark Souls. Dusze demonów, wydanie z 2009 roku, które później zostanie przerobione jako tytuł premierowy na PlayStation 5 w 2020 roku, było kultowym hitem. Trylogia Dark Souls zostanie wydana w 2010 roku wraz z wiktoriańskim horrorem gotyckim Krwiopochodne w 2015 roku (stąd określenie „Soulsborne” używane przez wielu fanów, sposób na swobodne odwoływanie się do katalogu dewelopera). FromSoft wydał także przygodę z epoki Sengoku Sekiro: Shadows Die Twice w 2019 roku, który odszedł od znanych elementów, takich jak uporczywe, kłopotliwe Patche.
Dark Souls wpłynęło również szerzej na projektowanie gier, a „Soulslike” stało się skrótem do identyfikacji określonego etosu gry i zestawu mechanik. Gry typu Soulslike nie mogą w niczym nie przypominać majestatycznych i okropnych środowisk FromSoftware. Ale twórcy gier lubią Tunika sprytnie nauczyli się od FromSoftware i zinterpretowali mechanikę programisty przez własny obiektyw.
Jestem graczem, który lubi zagłębiać się w fabułę i odkrywać drobne szczegóły dotyczące świata. Na początku wiele mi z tego brakowało w Pierścień Eldena, dopóki nie zacząłem zwracać uwagi na tekst w opisach przedmiotów. Duża część świata jest przedmiotem debaty, rozłożonej na małe zagadki i niewiarygodnych narratorów. Świat jest otwarty na interpretacje i odkrycia. Nie ma kodeksu ani przewodnika po budowaniu świata, ani drzew dialogowych, które dostarczają szczegółów technicznych.
Wiele gier FromSoft ma podobne podstawy rozgrywki: toczy się strasznie trudna walka, dopóki gracz nie rozwiąże konkretnych wzorców ataku i stylów poruszania się wroga. Ale to postacie i budowanie świata naprawdę mnie zaintrygowały i zainteresowały całym kanonem FromSoft. Antagoniści są zwykle głęboko tragiczni. Mogą być wesołymi, kochającymi słońce wojownikami, którzy w końcu popadają w szaleństwo lub szaleństwo, albo mogą być zdesperowanymi łowcami potworów, którzy znajdują się w rękach niewypowiedzianych potwornych przerażeń.
Dostępnych jest bardzo mało informacji o świecie FromSoftware. Podawany jest w niejasnych dialogach i opisach przedmiotów. Gra FromSoftware zachowuje wewnętrzną spójność projektu i logiki, nawet jeśli programista eksperymentuje z większymi aspektami.
Ta konsekwencja i rozmach sprawiły, że gra stała się ulubioną grą wśród graczy. Przez lata była to niemal plaga; istniał uporczywy stereotyp „głupa” gracza, który odpierałby wszelką krytykę i obawy dotyczące gier Soulsborne jednym powiedzeniem: po prostu bądź lepszy w grach wideo. Ta rozmowa nadal trwa – i prawdopodobnie będziemy oglądać debaty na temat tego, czy gry FromSoftware powinny mieć łatwe tryby aż do nieuniknionej śmierci cieplnej wszechświata – ale z czasem zniknęła, aby umożliwić bardziej przystępne i przyjazne wrażenia fanów.
Zajrzyj na Pierścień Eldena subreddit, a zobaczysz graczy dzielących się powtarzającymi się próbami i udrękami walki z Starcourge Radahn lub dzielącymi się gifami ich strasznych, komicznie nieudolnych śmierci z rąk ptaków lub podejrzanie wyglądających klifów. Dla każdej osoby, która twierdzi, że użycie przywołania lub tarczy nie jest „prawdziwym” sposobem gry, dziesiątki innych celebruje dzikie strategie — takie jak intensywne zaklęcia, nagromadzenie krwi lub stary dobry ser — które kiedyś przetrwały.
Pierścień Eldena była pierwszą grą wideo FromSoftware, w którą grałem. Częściowo wynika to z silnego poczucia tożsamości, jakie mieli użytkownicy FromSoftware. Byłem świadkiem, jak przyjaciele przechodzili przez cykl frustracji i furii, powolnej realizacji i triumfalnej zemsty na walkach z bossami. Widziałem ludzi, którzy dzielą się wspaniałymi fanartami postaci FromSoft lub dzielą się swoimi teoriami w mediach społecznościowych. Poznałem też społeczności zbudowane wokół tych franczyz.
Gry FromSoftware zachęcają do współpracy i w dużym stopniu polegają na komunikacji między graczami. Mogą to być wiadomości w grze lub spotkania z twórcami, aby dzielić się swoimi pomysłami i interpretować wiedzę. Wśród fanów dewelopera istnieje wspólne słownictwo i zrozumienie, a oni pracują razem, aby zrozumieć świat rzemiosła FromSoft. Istnieją również lokalne legendy, które mogą zainspirować fanów do pracy, takie jak Let Me Solo Her. Ten gracz istnieje po to, by zostać wezwanym do świata sojusznika, aby pokonać swojego najtrudniejszego bossa, mimo że jest zabugowany i zadaje absurdalne ilości obrażeń.
Pierścień Eldena fani stworzyli już mnóstwo fascynujących projektów związanych z fabułą i otoczeniem gry. Deweloperzy stworzyli zwiastuny demeków Elden Ring i adaptacje Game Boya. Gracze żartują z trudności gry i wyznaczają własne wyzwania, grając na kontrolerze Fisher Price lub wybierając się na legendarny dziewięciominutowy bieg szybki. Jest też oczywiście niesamowita ilość fanartów.
Chociaż popularność gry jest dość zaskakująca, doświadczeni obserwatorzy widzą ją z daleka. Fanatycy FromSoft zorganizowali czuwania po każdej konferencji gier, w której Pierścień Eldena nie był pokazywany ani prezentowany. Przez jakiś czas stali się całkowicie dzicy i wymyślali własną wiedzę, w tym bossów takich jak „Mistrz Glaive Hodir”. A kiedy w 2021 roku w końcu wypuszczono dodatkowy zwiastun, dający więcej wglądu w Pierścień EldenaZgodnie z tradycją fani natychmiast zebrali się wokół ulubionej postaci: skromnego Pot Boya.
Pierścień Eldena miał podobny wpływ na mnie. Po Pierścień Eldena, byłem uzależniony; Nigdy nie wpadałem w pomysł „stania się dobrym”, ale absolutnie nie miałem ochoty odkrywać gier takich jak Krwiopochodne, podnosząc grę i sam ją pożerając — wraz z zagłębianiem się w zasoby stworzone przez fanów, takie jak Nowela Redgrave’a „Polowanie na bladą krew” 90-stronicowa sekcja Krwiopochodnemotywy, wrogowie i postacie, lub szorowanie filmów z modelami wroga aby w pełni zorientować się w ich projektach.
Pierścień Eldena był dla fanów sposobem na nawiązanie kontaktu ze społecznością. Byli jednak przerażeni twardymi szefami i dialogiem „dobra”. Ale fani FromSoftware od lat bronią gier, dzieląc się najlepszymi fragmentami w mediach społecznościowych i podbijając kolejne wydania. Warto to zauważyć Pierścień EldenaSwój sukces wiele zawdzięcza tym wspólnym wysiłkom, żartom i analizom. Już nie mogę się doczekać przyszłego DLC, które doda więcej zagadek dla fanów, ale wyobrażam sobie, że będę przechodził przez nową grę plus, robiąc zwycięskie okrążenie wokół Lands Between.
Źródło: www.polygon.com