Badacz bezpieczeństwa zamyka luki związane z włamywaniem się do PlayStation 5

Autor: Michael Korgs | 13.06.2022, 20:56
Badacz bezpieczeństwa zamyka luki związane z włamywaniem się do PlayStation 5

Konsole do gier to potężne komputery, które w ostatnich wersjach stały się porównywalne z komputerami stacjonarnymi pod względem sprzętu i możliwości. Jednak pomimo całej tej mocy te automaty do gier są tak samo ograniczone, jak inteligentne telewizory lub inne urządzenia domowe. Obejmuje to PlayStation 5, na którym Sony stara się zapobiegać jakimkolwiek modyfikacjom systemu. To również nie powstrzymało hakerów wszelkiego rodzaju przed próbami wykorzystania mocy konsoli dla własnych korzyści. Niedawno ujawniono jeden z takich włamań, który zafascynował społeczności modowe PS5 i PS4 możliwościami dla bardziej otwartych konsol PlayStation – oczywiście nieoficjalnie.

Andy Nguyen, ekspert ds. bezpieczeństwa, ujawnił tę wiadomość na konferencji (poprzez GameRant), pokazując, jak można wykonać dowolny kod na systemach PlayStation 5 i PlayStation 4. „Hakowanie” wykorzystuje system dysków Blu-Ray konsoli, podobnie jak stary hack PS2 wykorzystywał sposób odczytywania płyt DVD. Nic dziwnego, że producenci konsol chętnie usuwają dyski optyczne i nośniki fizyczne z powodu takich naruszeń, zwłaszcza gdy exploit jest wbudowany w sprzęt, którego nie mogą załatać. Hack został przetestowany na PS5 i PS4, ale może również działać na PS3, który był pierwszym PlayStation obsługującym płytę Blu-ray Sony. Kolejną ważną kwestią jest to, jak długo ten hack będzie skuteczny.

Biorąc pod uwagę, że te konsole były niezwykle trudne do złamania, wiadomość o możliwej do wykorzystania dziurze w PS4 i PS5 wywołała wiele radości i optymizmu. Możliwość wykonania dowolnego kodu poprzez sposób, w jaki konsola odczytuje płyty Blu-ray, otwiera przed majsterkowiczami świat możliwości, ale stwarza też kilka problemów. Modding to szara strefa, którą Sony i inni producenci konsol próbowali wyeliminować.

Chociaż takie hacki są często kojarzone z hakerami i działaniami przestępczymi, społeczność moddingowa jest bardziej zainteresowana umożliwieniem tworzenia gier homebrew na konsolach. Jest to szczególnie atrakcyjne, biorąc pod uwagę, jak dużą moc mają te systemy i jak trudno jest tworzyć dla nich gry.

Z drugiej strony modowanie pozwala graczom grać w gry, które nie są już kompatybilne z nowoczesnymi konsolami do gier lub po prostu grać w gry bez potrzeby używania oryginalnych dysków, a nawet samej konsoli. Dopiero w ostatnich latach producenci gier wideo i konsole zaczęli bardziej interesować się umożliwieniem nowym graczom dostępu do starych tytułów, ale udało im się też przekuć to w biznes. W wielu sytuacjach będziesz musiał uiścić opłatę abonamentową, aby uzyskać dostęp do kolekcji „klasycznych” gier, zwłaszcza jeśli konsole, dla których zostały stworzone, nie istnieją już na rynku.

Źródło: www.slashgear.com