Saab nie sprzedał ani jednego Gripena od 2014 roku
Szwedzka firma Saab nie była w stanie sprzedać ani jednego samolotu JAS 39 Gripen od 2014 roku.
Co jest znane
Producent przez osiem lat nie mógł znaleźć ani jednego nabywcy na swoje samoloty. Ostatni kontrakt podpisano w 2014 roku z Brazylią. Jednocześnie Saab nazywa główną przyczynę awarii nie parametry JAS 36 Gripen, ale czynniki polityczne.
Samolot występuje w trzech wariantach. Popularne były pokolenia A/B i C/D. Firma dostarczała samoloty do Tajlandii, RPA, Węgier i Czech. Ale trzecia generacja, E / F, przegrała wszystkie możliwe przetargi, z wyjątkiem dostaw do Brazylii, jak już wspomniano. Kraj Ameryki Południowej podpisał 8 lat temu kontrakt o wartości 5,4 miliarda dolarów na 27 myśliwców JAS 36E Gripen i osiem dwumiejscowych JAS 36F Gripen. Sama Szwecja zamówiła 60 sztuk Gripen E/F, ale kontrakt podpisano w 2013 roku.
Kolejnym problemem szwedzkiego samolotu był amerykański myśliwiec piątej generacji F-35 Lightning II. On stopniowo przejmuje Europę, pomimo obecności (oprócz Gripena) niemieckiego Eurofightera i francuskiego Rafale, a także chęci Unii Europejskiej, by przekonać kraje do zakupu europejskich samolotów. Niemniej jednak wiele krajów w UE i poza nią wybiera F-35. W szczególności Polska, Norwegia, Holandia, Dania, Finlandia, Kanada.
Co więcej, nawet w tak zwanym „niższym segmencie” Gripen jest również gorszy od swoich konkurentów. Polska zdecydowała się zamówić partię południowokoreańskich myśliwców FA-50 do sparowania z amerykańskim F-35 Lightning. Kosztuje mniej niż Gripen i wymaga mniej konserwacji.
W ten sposób Gripen prawdopodobnie przegrał walkę ze wszystkimi konkurentami w różnych segmentach cenowych. Mało tego, nie ma żadnych przesłanek, aby Saab był w stanie zmienić sytuację w dającej się przewidzieć przyszłości.
Źródło: Wojskowy magazyn o zegarkach
Obraz: Saab