Turcja odsłania pierwszy prototyp własnego myśliwca piątej generacji TF-X
Turcja jest na dobrej drodze do zbudowania własnego odrzutowca myśliwskiego piątej generacji. Tak, piątej, natomiast Chiny, USA, Wielka Brytania i trio Francja, Niemcy, Hiszpania pracują nad samolotem szóstej generacji.
Co wiadomo
Turkish Aerospace Industry odsłonił pierwszy prototyp tureckiego myśliwca, nazwany TF-X. Producentowi udało się już zmontować kilka kluczowych części samolotu - centropłat, skrzydła, a także część nosową i ogonową kadłuba.
✨ Türkiye'nin en önemli savunma sanayisi projelerinden biri olarak öne çıkıyor
- ANADOLU AJANSI (@anadoluajansi) 23 listopada 2022 r.
✅ Projede gövde parçaları nihai montaj hattına taşındı
???? 18 Mart'ta hangardan çıkacak
Milli Muharip Uçak'ta kritik bir aşamaya daha geçildi https://t.co/T74lkqCQAB pic.twitter.com/vwUdS087T0
Prototyp zostanie ukończony 18 marca 2023 roku, po czym państwowy Turkish Aerospace Industry będzie mógł przystąpić do naziemnych testów myśliwca. TF-X ma być w stanie wzbić się w niebo w 2026 roku (wcześniej planowano loty w 2025 roku), a dwa lata po tym będzie gotowy do działania.
Dane techniczne samolotu Turcja utrzymuje w tajemnicy. Wiadomo, że w początkowej fazie TF-X musi być wyposażony w silniki F110 amerykańskiej firmy General Electric. W przyszłości planowane jest zintegrowanie silników produkcji tureckiej. Dostawca zostanie wybrany w wyniku przetargu, w którym wezmą udział Tusas Engine Industries, TRMotor i TAEC (spółka joint venture pomiędzy Kale Group i Rolls Royce).
???????????????? #NEW
- Dr Ali BAKIR (علي باكير) (@AliBakeer) 23 listopada 2022 r.
✅ #Turcja rodzimy odrzutowiec myśliwski 5 generacji TF-X jest na linii montażu końcowego.
✅ Po raz pierwszy ma opuścić wieszak 18 marca 2023 roku.
✅ #TFX ma wejść do służby w 2030 roku i zastąpić myśliwce pozyskane od #USA. pic.twitter.com/wtc9j7JJBT
TF-X będzie miał 18,2 metra długości i rozpiętość skrzydeł prawie 11,9 metra. Oznacza to, że turecki myśliwiec będzie nieco większy od amerykańskiego F-35 Lightning II, ale będzie gorszy od F-22 Raptor.
Firma będzie musiała zmierzyć się z pewnymi problemami na drodze do budowy TF-X. Kluczowym z nich jest opóźniona dostawa silników General Electric (F-110-GE-129 lub F110-GE-132). Owszem, w Turcji produkuje się układy napędowe, ale są one stosowane w F-16C/D Fighting Falcon i mają uproszczone parametry techniczne.
TF-X został odsłonięty wcześniej. Prezes i dyrektor generalny, Temil Kotel powiedział mi: "To będzie najlepszy myśliwiec w Europie!". Pierwszy lot spodziewany jest w 2025 roku, a do służby powinien trafić w 2028 roku. pic.twitter.com/DPw7oXoG2d
- Alan Warnes (@warnesyworld) 17 czerwca 2019 r.
Nie jest pewne, czy USA będą chciały dostarczyć odpowiednie silniki, a układ z Rosją w obliczu ataku na Ukrainę wygląda bardzo mało prawdopodobnie. Inne problemy to wysokie koszty i dostawy zaawansowanej elektroniki cyfrowej, które mogą stanąć pod znakiem zapytania, gdy inne kraje również będą rozwijać myśliwiec szóstej generacji.
Źródło: The Drive