Samoloty patrolowe P-8A Poseidon będą mogły niszczyć okręty podwodne zrzucając torpedy przeciw okrętom podwodnym Mk 54 o zasięgu do 65 km
Boeing opracował system zrzutu torpedy High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability (HAAWC) dla samolotu patrolowego P-8A Poseidon.
Co wiadomo
US Navy, która eksploatuje Poseidona, podpisała późnym latem 2022 roku z Boeingiem kontrakt o wartości (maksymalnej) 121,4 mln dolarów na opracowanie systemu zrzutu. W skład HAAWC wchodzi torpeda Mk 54 oraz zestaw skrzydeł zwany Air Launch Accessory (ALA). Zostały one zapożyczone z wystrzeliwanych z powietrza pocisków manewrujących AGM-84H/K Standoff Land Attack Missile-Expanded Response (SLAM-ER).
Naprowadzanie odbywa się za pomocą GPS, ale firma twierdzi, że HAAWC działa również w przypadku braku GPS, wykorzystując nawigację inercyjną. Po uruchomieniu system rozwija skrzydła i kieruje się w stronę celu. Przy podejściu do lądowania uruchamiany jest spadochron, który spowalnia torpedę i zapobiega uszkodzeniom podczas kontaktu z wodą. Swoją drogą, pakiet naprowadzający jest identyczny jak ten stosowany w bombach Joint Direct Attack Munition (JDAM).
Boeing zaznaczył, że maksymalny zasięg celu wynosi do 65 km, natomiast US Navy była zadowolona z zasięgu 32 km. Oficjalnie nie podano zasięgu, ale na tę liczbę będzie miała wpływ wysokość i prędkość samolotu P-8A Poseidon. Wyrzutnia waży 275 kg, a sama torpeda Mk 54 225 kg.
US Navy chce używać ulepszonej torpedy Mk 24 Mod 1, nad którą trwają prace. Zostanie wyposażony w ulepszony sonar i zaktualizowane oprogramowanie. Wiadomo również, że HAAWC nie jest kompatybilny z torpedami o większej mocy Mk 24 Mod 2 (również w fazie rozwoju) oraz torpedami Mk 54 dla systemów pionowego startu.
Tak czy inaczej, P-8A Poseidon skorzysta z HAAWC. Nowy system pozwoli samolotowi zrzucać torpedy na wysokości przelotowej, co znacznie zwiększy jego możliwości zwalczania okrętów podwodnych i ogólną przeżywalność.
Źródło: The Drive