Kratos pomoże Boomowi stworzyć silnik Symphony dla naddźwiękowego odrzutowca pasażerskiego Overture, który będzie latał z Nowego Jorku do Londynu w cztery godziny

Autor: Maksim Panasovskiy | 14.12.2022, 19:52

Firma Boom znalazła partnera, który pomoże jej w opracowaniu silnika dla naddźwiękowego odrzutowca pasażerskiego Overture.

Co wiadomo

We wrześniu Rolls-Royce ogłosił, że wycofuje się z projektu ponaddźwiękowego odrzutowca Overture, powołując się na trudności finansowe. Dni później Pratt & Whitney, Safran Aircraft Engines, GE Aviation i Honeywell ogłosiły, że nie są zainteresowane rozwojem silnika. Boom Supersonics udało się jednak znaleźć partnera. Chodzi o Kratos Defense & Security Solutions, a dokładnie o oddział Florida Turbine Technologies (FTT).

FTT ma doświadczenie w budowie silników dla samolotów naddźwiękowych. Inżynierowie FTT zdobyli to doświadczenie podczas opracowywania silników dla myśliwców piątej generacji F-22 Raptor i F-35 Lightning II.

Boom Supersonics twierdzi, że Overture będzie mógł polecieć z Tokio do San Francisco w sześć godzin, a z Nowego Jorku do Londynu w cztery godziny. Silnik ten nosi nazwę Symfonia. Pozwoli on naddźwiękowemu odrzutowcowi osiągnąć prędkość Mach 1,7 (2 100 km/h), czyli dwukrotnie większą niż w przypadku samolotów dalekodystansowych.

Boom planuje rozpocząć montaż pierwszej Uwertury w 2024 roku, a loty testowe mają się rozpocząć w 2027 roku. Certyfikacja przewidziana jest na 2029 rok. Pomimo tego, że do wersji komercyjnej jeszcze daleko, Boom zdobył już kilka kontraktów o wartości 26 mld euro, w tym 20 samolotów dla American Airlines i 15 dla United Airlines. I w obu przypadkach opcja - odpowiednio za 40 i 35 egzemplarzy.

Źródło: Engadget