Pratt & Whitney dostanie kolejne 75 mln dolarów na modernizację silnika F135 dla myśliwców F-35 Lightning II
Pratt & Whitney pracuje nad unowocześnieniem silnika F135, który jest stosowany we wszystkich wersjach odrzutowca myśliwskiego piątej generacji F-35 Lightning II.
Co jest znane
Producent pozyskał niedawno dodatkowe 75 mln USD finansowania, zwiększając grudniową inwestycję do 190 mln USD, gdyż kilka tygodni temu firma podpisała kontrakt z Pentagonem o wartości 115 mln USD.
Pratt & Whitney chce zmodernizować silnik F135, który jest używany w myśliwcach F-35A, F-35B i F-35C. Modernizacja układu napędowego ma zostać zakończona do końca dekady, kiedy to Pentagon zacznie otrzymywać samoloty poziomu Block IV. Firma twierdzi, że zmodernizowana wersja F135 będzie gotowa do służby w 2028 roku.
Pratt & Whitney zdołał już obniżyć o połowę koszty F135 od momentu rozpoczęcia produkcji. Firma uważa, że modernizacja układu napędowego w przyszłości pozwoli zaoszczędzić Stanom Zjednoczonym 40 miliardów dolarów. Alternatywną opcją jest stworzenie silnika XA101 o adaptacyjnym cyklu, ale firma sugeruje zachowanie go dla myśliwca szóstej generacji, który będzie dostępny w połowie przyszłej dekady. Nad silnikiem o cyklu adaptacyjnym pracuje również General Electric.
Źródło: UKDJ