Brytyjczycy użyli kleju do naprawy krążownika o napędzie atomowym HMS Vanguard systemu Trident, który może przenosić rakiety balistyczne z głowicami jądrowymi
Royal British Navy wszczęła dochodzenie w sprawie zarzutów, że strategiczny krążownik rakietowy typu HMS Vanguard był naprawiany za pomocą kleju. Niewłaściwe naprawy zostały odkryte po tym, jak podczas inspekcji okrętu podwodnego odpadła jedna śruba.
Co wiadomo
Wielka Brytania ma w służbie cztery atomowe okręty podwodne klasy Vanguard. 150-metrowy okręt podwodny HMS Vanguard trafił do naprawy w 2015 roku. Okazało się, że nadmierna siła podczas dokręcania spowodowała zerwanie łbów śrub. Zamiast wymienić je na nowe, inżynierowie z firmy wykonawczej Babcock przymocowali uszkodzone głowice klejem.
Były one wykorzystywane do zapewnienia izolacji na rurach systemu chłodzenia reaktorów jądrowych. Zerwane śruby odkryto na dzień przed testowaniem reaktora jądrowego do pełnej mocy. Brytyjska prokuratura wojskowa próbuje teraz ustalić, kiedy doszło do awarii i kto ostatecznie musi zostać pociągnięty do odpowiedzialności.
Brytyjskie ministerstwo obrony nie udzieliło twardych komentarzy. Ministerstwo zwróciło uwagę, że w okręcie podwodnym HMS Vanguard stwierdzono usterkę, gdy krążownik przebywał w suchym doku. Problem został zgłoszony natychmiast i został usunięty. Ponadto sekretarz obrony Ben Wallace spotkał się z szefem Babcock, aby uzyskać zapewnienia dotyczące przyszłych prac.
Należy pamiętać, że Babcock jest drugim co do wielkości kontrahentem brytyjskiego Ministerstwa Obrony. Firma otrzymała kilka miliardów funtów za utrzymanie krążowników rakietowych Astute i Vanguard.
HMS Vanguard jest jednym z czterech okrętów podwodnych klasy Vanguard obok HMS Vigilant, HMS Victorious i HMS Vengeance. Są one wyposażone w międzykontynentalne pociski balistyczne Trident, które mogą przenosić głowice jądrowe. Ich następcą w 2028 roku będą okręty podwodne klasy Dreadnought, które również będą przenosić rakiety Trident.
Źródło: The Sun