Rezonans harmoniczny zdjął silnik F135 na wiele lat przed rozbiciem się myśliwca F-35B w Teksasie
W połowie grudnia 2022 roku samolot F-35B Lightning II rozbił się na pasie startowym w Teksasie. Przyczyną były wibracje w silniku F135. Jak się okazało, nie był to pierwszy taki incydent.
Co wiadomo.
W marcu 2020 roku silnik odrzutowca myśliwskiego piątej generacji F-35 uległ awarii podczas testów z powodu problemów z wibracjami. Pratt & Whitney, dostawca układu napędowego, powiedział, że natychmiast poinformował biuro programu F-35.
Następnego dnia eksperci projektu F-35, wraz z inżynierami Pratt & Whitney i urzędnikami wojskowymi, rozpoczęli "pełne badanie inżynierii systemów", aby znaleźć przyczynę awarii. Cztery miesiące później eksperci doszli do wniosku, że silniki muszą przejść dodatkowe procedury wstępnego odbioru.
Problem pojawiał się kilkakrotnie, ale dopiero incydent z połowy grudnia 2022 roku został upubliczniony. Odrzutowiec myśliwski F-35B w zakładach Lockheed Martin w Teksasie spadł podczas pionowego lądowania. Pilot się katapultował. Firma wstrzymała loty, wojsko uziemiło swoje samoloty, a Pratt & Whitney wstrzymał dostawy silników F135.
Przyczyną usterki był rezonans harmoniczny, który zakłócił dopływ paliwa. Pratt & Whitney naprawił problem i Pentagon zezwolił na dostawy. Jednocześnie ministerstwo wymaga, by wszystkie sam oloty (powyżej 900 sztuk) zostały zmodernizowane. Zajmie to 90 dni. Dodatkowo nie należy zapominać, że F135 ma przejść gruntowną modernizację kosztem kilku miliardów dolarów. Pozostawi ona silnik adaptacyjny dla myśliwców szóstej generacji.
Źródło: Defence News