Pentagon chce zmodernizowanych silników Pratt & Whitney F135 dla myśliwców piątej generacji F-35 Lightning II do 2030 roku

Autor: Maksim Panasovskyi | 21.03.2023, 00:54
Pentagon chce zmodernizowanych silników Pratt & Whitney F135 dla myśliwców piątej generacji F-35 Lightning II do 2030 roku

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych chce, aby do końca tej dekady powstał zmodernizowany silnik F135 dla myśliwców F-35 Lightning II. Poinformował o tym przedstawiciel Joint Program Office F-35 (JPO).

Co wiadomo.

Pentagon oczekuje, że Pratt Y& Whitney będzie w stanie zakończyć modernizację silnika F135 do roku fiskalnego 2030. Urzędnicy mają nadzieję, że zagraniczni klienci również włączą się w finansowanie programu.

Matthew Olay, rzecznik JPO podkreślił, że oczekuje się, że F135 zostanie oddany do użytku pod koniec pierwszego kwartału lub na początku drugiego kwartału fiskalnego 2030 roku. Zespół napędowy będzie dostępny dla wszystkich wersji F-35 Lightning II.

Pratt & Whitney twierdzi, że modernizacja rdzenia silnika F135 pozwoli zaoszczędzić podatnikom 40 mld dolarów i stanowi najszybszy sposób integracji możliwości Block 4. Jen Latka, wiceprezes amerykańskiej firmy, powiedział wcześniej, że modernizacja rdzenia F135 zostanie zakończona w 2028 roku i będzie wymagać szacunkowych 2,4 mld USD. Pratt & Whitney nie skomentował jeszcze odchylenia w harmonogramie.

Podsumowując, w zeszłym tygodniu Departament Obrony ostatecznie porzucił pomysł opracowania adaptacyjnego silnika dla F-35 Lightning II. Rozwój ten będzie kosztował około 6 miliardów dolarów. Pentagon zdecydował się zachować nowy silnik dla myśliwca szóstej generacji.

Źródło: Breaking Defense