Koncepcja logistyczna Just in Time w dostawach części do myśliwców F-35 może oznaczać katastrofę w przyszłych wojnach
Wojsko amerykańskie musi ponownie rozważyć koncepcję dostarczania części do myśliwców F-35 Lightning II, jeśli chce wykorzystać te samoloty w przyszłych działaniach wojennych. Powiedział o tym generał porucznik Michael Schmidt z US Air Force.
Co wiadomo.
W tej chwili program F-35 jest zorganizowany zgodnie z zasadą Just in Time (JIT). Jest to popularna koncepcja logistyczna, która polega na tym, że wszystkie komponenty w odpowiedniej ilości znajdują się we właściwym miejscu i akurat na czas produkcji. W rezultacie praktycznie nie dochodzi do gromadzenia zapasów.
W sektorze prywatnym, mówi Schmidt, koncepcja JIT pozwala utrzymać koszty na niskim poziomie. Jednak w przypadku przyszłej wojny z godnym przeciwnikiem, takie podejście może oznaczać katastrofę na polu bitwy.
Bridget Lauderdale, wiceprezes i dyrektor generalny programu F-35 w Lockheed Martin, powiedziała, że firma skupia się na próbie przewidzenia cyklu popytu, aby przewidzieć, kiedy będzie potrzebować części. Powiedziała, że wiele komponentów wymaga z góry czasu realizacji, pomimo dostępności zdolności produkcyjnych i finansowania.
Michael Schmidt nazywa sieć wsparcia F-35 "ogromną". Obejmuje ona samoloty z 27 baz wojskowych i 10 statków. Dziewięć krajów obsługuje myśliwce piątej generacji, a 17 narodów jest zaangażowanych w program rozwoju samolotu.
Oficer mówi, że międzynarodowy charakter programu F-35 pozwoli USA i partnerom współpracować i skuteczniej utrzymywać myśliwce. W ciągu kilku lat w Europie będzie latać 500-600 samolotów piątej generacji, z czego mniej niż 100 będzie własnością USA. To świetna okazja do wzajemnego wykorzystania logistyki i obsługi technicznej.
Program F-35 poczynił znaczne postępy w rozwiązywaniu problemu niedoboru zespołów napędowych, który był "głównym czynnikiem degradacji" ograniczającym dostępność myśliwców piątej generacji. W ubiegłym miesiącu tylko jeden samolot F-35 Lightning II był bez silnika. Jeszcze rok temu było ich cztery tuziny.
W 2022 roku dowódca Air Force Logistics Complex w Oklahoma City powiedział, że baza zmieniła swoje procesy, zatrudniła więcej pracowników i kupiła nowe narzędzia i sprzęt do naprawy silników F135. Technicy zajmujący się konserwacją F-35 zaczęli uzyskiwać więcej informacji, aby ocenić stan układów napędowych bez konieczności usuwania F135 z samolotu.
Źródło: Defense News