Turcja zapowiada myśliwiec piątej generacji KAAN - zastępujący F-16, wyposażony w najnowsze uzbrojenie i osiągający prędkość 2 222 km/h
Turkish Aerospace Industries (TAI) i prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan zapowiedzieli stworzenie odrzutowca myśliwskiego piątej generacji. Nazywa się on KAAN.
Co wiadomo
Prezydent Turcji przemawiał w centrum TAI Aerospace w Kahramankazan, które znajduje się w pobliżu Ankary. Głowa państwa nazwała odrzutowiec myśliwski piątej generacji "powodem do dumy" i oficjalnie ogłosiła, że samolot nazywa się KAAN. Wcześniej figurował on jako Turkish Fighter Experimental (TF-X).
???? Narodowy samolot bojowy Türkiye został nazwany KAAN, ogłasza prezydent Erdogan
- ANADOLU AGENCY (@anadoluagency) May 1, 2023
???? Samolot piątej generacji zastąpi starzejącą się flotę F-16
???? Prędkość maksymalna wynosi 1,8 macha, a podwójne silniki mają moc 29 000 funtów każdy https://t.co/AdWHzsHsYN pic.twitter.com/m4ucC8MmqY
Odrzutowiec myśliwski piątej generacji po raz pierwszy zatoczył się przed publicznością dziś, 1 maja. KAAN pojawił się publicznie w towarzystwie TAI Hürjet, który kilka dni temu po raz pierwszy wzbił się w niebo.
Turcja od dawna pracuje nad odrzutowcem myśliwskim nowej generacji. Samolot powstaje w ramach programu Milli Muharip Ucak (MMU). Pierwsze wersje projektu pojawiły się 10 lat temu na międzynarodowej wystawie w Stambule w 2013 roku.
KAAN będzie zamiennikiem dla amerykańskich myśliwców czwartej generacji F-16 Fighting Falcon. Recep Tayyip Erdogan powiedział, że nowy turecki samolot jest wyposażony w najnowsze technologie, jest bardzo zwrotny i ma szereg innych zalet. Będzie miał maksymalną prędkość lotu Mach 1,8 (2 222 km/h).
Pierwszy prototyp TF-X został odsłonięty późną jesienią ubiegłego roku. Miesiąc później TAI ogłosiło plany produkcji dwóch samolotów miesięcznie począwszy od 2029 roku. Myśliwiec będzie mógł po raz pierwszy polecieć jesienią 2024 roku, a przyjęcie do służby zaplanowano na 2028 rok.
TÜBİTAK BİLGEM odsłonił komputer pokładowy dla myśliwca piątej generacji w grudniu 2022 roku. Będzie on połączony z nową stacją radarową wyprodukowaną przez Aselsan.
TAI rozpoczął wiosną testy prototypu samolotu. W połowie marca odrzutowiec opuścił po raz pierwszy hangar i przejechał po pasie startowym. Podczas testów sprawdzono działanie dwóch silników, z których każdy generuje 13 000 kg ciągu.
Źródło: AA, Daily Sabah