Naddźwiękowy samolot pasażerski X-59 NASA odbędzie swój dziewiczy lot przed końcem 2023 r.
Narodowa Administracja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) przygotowuje się do pierwszego lotu samolotu pasażerskiego X-59 QuESST. Poinformował o tym Bill Nelson, szef agencji kosmicznej.
Co wiadomo
Nelson mówił na przesłuchaniu w Senacie USA. Według dyrektora NASA, naddźwiękowy samolot wzniesie się w powietrze pod koniec tego roku. Oczekuje się, że testy odbędą się w bazie Sił Powietrznych USA Edwards w Kalifornii. Niewykluczone, że na miejsce testów zostanie wybrana inna lokalizacja.
X-59 QuESST ma nos w kształcie igły. Jest to konieczne, aby samolot lepiej czuł się przy prędkościach naddźwiękowych. Nawiasem mówiąc, według wstępnego projektu eksperymentalny samolot będzie w stanie rozpędzić się do 1500-1700 km/h, czyli około 300-500 km/h więcej niż prędkość dźwięku.
NASA pracuje nad X-59 QuESST wspólnie z Lockheed Martin. Samolot otrzymał silnik F-414-GE-100 późną jesienią 2022 roku. Układ napędowy został zaprojektowany przez General Electric i przeszedł serię testów w zeszłym roku.
Prawdopodobnie w ramach lotu testowego samolot będzie latał w niewielkiej odległości od ziemi, chociaż maksymalna wysokość lotu wyniesie ostatecznie 17 km. W 2025 roku NASA chce przeprowadzić kilka lotów testowych X-59 QuESST nad zaludnionymi obszarami, aby zebrać informacje na temat reakcji ludzi na dźwięk.
Naddźwiękowy samolot QuESST skróci o połowę czas potrzebny na przelot pasażerów ze wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych na zachodnie. Obecnie przelot z jednej części kraju do drugiej zajmuje od pięciu do sześciu godzin.