Turecki myśliwiec piątej generacji KAAN może otrzymać ukraińskie silniki - Ivchenko-Progress konkuruje z Rolls-Royce'em
Ivchenko-Progress wzięło udział w przetargu na opracowanie nowego silnika odrzutowego dla tureckiego myśliwca piątej generacji KAAN, znanego również jako TF-X. Ukraińska firma będzie konkurować z brytyjskim gigantem Rolls-Royce.
Co wiadomo
Tureckie ministerstwo obrony chce dwóch silników do samolotu. "Ivchenko-Progress będzie współpracować z turecką firmą Tusas Engine Industries (TEI). Partnerem Rolls-Royce'a będzie Kale Group. Jednym z kluczowych wymagań jest pełne przeniesienie praw do układu napędowego na Turcję.
Warto zauważyć, że Turcja prawie 10 lat temu próbowała zorganizować przetarg na opracowanie silnika dla myśliwca przez Turkish Aerospace Industries (TAI). O kontrakt walczyły Rosoboronexport z Rosji, francuska firma Snecma, europejska firma Eurojet oraz amerykański duet Pratt & Whitney i General Electric. Przetarg został jednak unieważniony.
Należy zauważyć, że silniki produkcji ukraińskiej są wykorzystywane w wielu tureckich bezzałogowych statkach powietrznych. W szczególności w Bayraktar Kizilelma, ANKA-3 i Bayraktar Akinci. Ponadto ukraiński układ napędowy zostanie zainstalowany w obiecującym śmigłowcu T929 ATAK II.
Jeśli chodzi o konkurencję, oferta Kale Arge, która jest częścią Kale Group, obejmuje silniki KTJ-3200 i KTJ-1750. Są one wykorzystywane w rakietach SOM, ATMACA i CAKIR.
Prototyp myśliwca KAAN jest wyposażony w amerykański silnik F110. To właśnie ten układ napędowy zostanie zainstalowany w pierwszych 20 samolotach. Produkcja KAAN zaplanowana jest na 2028 rok, a pierwszy lot odbędzie się już w przyszłym roku. Koszt myśliwca może przekroczyć 100 milionów dolarów.
Źródło: SavunmaSanayiST