Pentagon powinien wydzielić modernizację silnika F135 dla myśliwców F-35 do osobnego programu w celu śledzenia postępów i kosztów.
Departament Obrony USA będzie musiał rozważyć uczynienie z programu modernizacji silników F135 osobnego projektu. Na to właśnie nalega Biuro Odpowiedzialności Rządu.
Co wiadomo
Pentagon wcześniej odmówił uczynienia z modernizacji F135 oddzielnego programu. Jednak teraz Government Accountability Office, wykorzystując Kongres USA, chce zmusić agencję obrony do zmiany decyzji.
Modernizacja silnika dla myśliwców piątej generacji F-35 jako oddzielnego elementu pozwoliłaby agencji monitorować zakres nadmiernych wydatków i uzyskać więcej informacji na temat opóźnień. Obecnie zwiększone koszty są maskowane przez obecną umowę.
Government Accountability Office twierdzi, że obecny układ nie pozwala na ustalenie, czy program narusza poprawkę Nunn-McCurdy. Została ona wprowadzona w 1982 roku i zobowiązuje Pentagon do zgłaszania Kongresowi USA, jeśli wydatki przekroczą cel o więcej niż 15%. Jeśli przekroczą cel o 25%, program musi zostać zamknięty.
Jednocześnie Pratt & Whitney, producent F135, prosi biuro programu F-35 o określenie sposobu na zaspokojenie szybko rosnących potrzeb myśliwca w zakresie zasilania i chłodzenia. Pozwoli to firmie na dostosowanie programu modernizacji rdzenia silnika.
Zespół napędowy F135 musi przejść remont, który poprawi chłodzenie podzespołów. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nastąpi to wcześniej niż planowano. Departament Obrony USA będzie musiał przeznaczyć dodatkowe 38 miliardów dolarów na modernizację układu napędowego.