Firma Pratt & Whitney otrzymała 2,02 mld USD na produkcję nowej partii silników F135 dla myśliwca piątej generacji F-35 Lightning II.
Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło podpisanie kontraktu z firmą Pratt & Whitney na produkcję silników F135. Układy napędowe są przeznaczone dla myśliwców piątej generacji F-35 Lightning II.
Co wiadomo
Pentagon oficjalnie ogłosił zawarcie kontraktu 5 czerwca 2023 roku. Prace w ramach kontraktu będą prowadzone w zakładach amerykańskiej firmy w Connecticut, Indianie, Waszyngtonie, Maine, Kalifornii, Oregonie, Georgii, Wirginii i New Jersey, a także w obiektach poza kontynentalnymi Stanami Zjednoczonymi do grudnia 2025 roku.
Oświadczenie mówi, że większość funduszy będzie pochodzić od partnerów spoza USA, którzy są częścią programu rozwoju myśliwców F-35 oraz z zagranicznych funduszy sprzedaży wojskowej - prawie 817 mln USD. Siły Powietrzne i Marynarka Wojenna USA pokryją odpowiednio 557 mln USD i 646 mln USD.
Nowy kontrakt nie precyzuje, ile silników wejdzie w skład partii #17. Dwa miesiące temu firma przyznała kontrakty na produkcję układów napędowych F135 dla partii #15 i #16. W tym czasie Pratt & Whitney powiedział, że partia #17 może zawierać ponad 140 silników.
Jest prawdopodobne, że te F135 zostaną włączone do podstawowego programu modernizacji. Jest to niezbędny krok, aby sprostać rosnącym wymaganiom w zakresie mocy i chłodzenia. Dostawy zmodernizowanych silników rozpoczną się za pięć lat.
Należy zauważyć, że temat przegrzewających się F135 jest obecnie przedmiotem aktywnej dyskusji w amerykańskim Departamencie Obrony. Program modernizacji może kosztować Pentagon nawet 38 miliardów dolarów. Jednocześnie plany Marynarki Wojennej, Sił Powietrznych i Korpusu Piechoty Morskiej dotyczące opracowania własnych wymagań dotyczących ulepszenia elektrowni przyprawiają o ból głowy.
Źródło: Pentagon