Stany Zjednoczone mogą zainwestować kolejne 588,4 mln dolarów w opracowanie adaptacyjnego silnika dla myśliwca szóstej generacji
Panel taktycznych sił powietrznych i lądowych komisji House Armed Services Committee domaga się ponad pół miliarda dolarów więcej na rozwój programu AETP, który zaowocuje silnikiem adaptacyjnym.
Co wiadomo
Nowy układ napędowy miał być przeznaczony dla myśliwca piątej generacji F-35 Lightning II. Jednak na początku 2023 r. Departament Obrony USA ostatecznie zdecydował się na modernizację silnika F135. W ten sposób silnik adaptacyjny zostanie zainstalowany w myśliwcu szóstej generacji, który pojawi się za około 12 lat.
Silnik adaptacyjny jest opracowywany w ramach programu Adaptive Engine Transition Program. Decyzja o nieużywaniu tego silnika w myśliwcu F-35 wynika z faktu, że nie będzie on działał w wersji F-35B z krótkim startem i pionowym lądowaniem.
Członek Izby Reprezentantów Mike Rogers, R-Alabama, powiedział, że chce utrzymać projekt przy życiu. Wcześniej sekretarz sił powietrznych Frank Kendall powiedział, że adaptacyjny silnik będzie kosztował ponad 6 miliardów dolarów, co zmusiłoby służby do ograniczenia zakupów myśliwców F-35.
Dwie firmy opracowują prototypy w ramach programu AETP. General Electric zbudował prototyp XA100. Silnik firmy Pratt & Whitney nosi nazwę XA101. Jednocześnie ta ostatnia stwierdziła, że jej system napędowy jest bardziej zorientowany na myśliwiec szóstej generacji, a nie F-35.
Źródło: Defence News