Lockheed Martin chce nowego silnika dla myśliwca F-35 i krytykuje modernizację ECU Pratt & Whitney F135
Lockheed Martin wydał zaskakujące oświadczenie, w którym skrytykował decyzję firmy o modernizacji układu napędowego Pratt & Whitney F135. Producent myśliwca piątej generacji F-35 chce wyposażyć samolot w nowy silnik.
Co wiadomo
Greg Ulmer, wiceprezes wykonawczy Lockheed Martin, powiedział na marginesie Paris Air Show, że firma wspiera projekt Adaptive Engine Transition Program (AETP). Powiedział, że wspiera i będzie nadal wspierał ideę nowego silnika dla F-35.
Według Ulmera, niektóre podejścia są bardzo krótkowzroczne i nie uwzględniają perspektywy długoterminowej. Prawdopodobnie chodzi tu o chęć Departamentu Obrony USA i Pratt & Whitney do modernizacji istniejącego silnika F135, który jest obecnie używany we wszystkich myśliwcach F-35.
AETP zapewni większą moc i lepsze możliwości chłodzenia, które są niezbędne przed modernizacją Block 4. Przyszła modernizacja ma kluczowe znaczenie. Przyniesie ona nowe czujniki i ulepszone możliwości walki elektronicznej. Wiele punktów modernizacji Block 4 pozostaje tajemnicą.
Podczas gdy Greg Ulmer rozmawiał z dziennikarzami na Paris Air Show, Lockheed Martin wydał krótki komunikat prasowy. Stwierdzono w nim, że F-35 pozostanie w służbie do 2070 roku, co będzie wymagało dodatkowych modernizacji silników. Niewykluczone, że utrzymanie F135, nawet z Engine Core Upgrade, spowoduje w przyszłości konieczność budowy nowego układu napędowego dla myśliwca piątej generacji.
Źródło: Lockheed Martin, Breaking Defense