Lockheed Martin podważa decyzję Pentagonu o wsparciu modernizacji rdzenia silnika F135 - Pratt & Whitney

Wiceprezes wykonawczy Lockheed Martin Greg Ulmer powiedział, że myśliwiec piątej generacji F-35 powinien otrzymać silnik adaptacyjny. Firma Pratt & Whitney skrytykowała jego słowa.
Co wiadomo
Rozwój układu napędowego odbywa się w ramach programu Adaptive Engine Transition Program (AETP). Pentagon podjął decyzję o przeprowadzeniu modernizacji rdzenia silnika (ECU). Pozwoli to ulepszyć silnik F135 przed dużą modernizacją F-35 Block 4.
AETP to technologia, która będzie wykorzystywana w myśliwcach szóstej generacji. Oświadczenie zostało złożone przez Jill Albertelli, prezes działu silników wojskowych Pratt & Whitney.

Amerykańska firma stwierdziła, że słowa Grega Ulmera podważają decyzję Departamentu Obrony USA o wsparciu programu F135 ECU. Instalowanie niesprawdzonego silnika adaptacyjnego w F-35 jest bardzo ryzykownym wyborem.
General Electric również pracuje w ramach programu AETP. Promowała ona ideę wykorzystania silnika adaptacyjnego w F-35. Pentagon był zaintrygowany zwiększoną mocą i lepszymi możliwościami chłodzenia. Jednak niekompatybilność układu napędowego z myśliwcem F-35B była kluczowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu silnika F135 ECU.

Przy okazji, Lockheed Martin wymyślił prosty sposób na rozwiązanie tego problemu. Myśliwce F-35B będą mogły nadal korzystać z F135, podczas gdy inne samoloty zostaną wyposażone w silniki adaptacyjne. Zagraniczni klienci mieliby swobodę wyboru układu napędowego. Takie podejście będzie jednak wymagało dużych inwestycji.
Źródło: Defence News