Amerykańskie firmy Rheinmetall i General Dynamics walczą o potencjalny kontrakt o wartości 45 mld USD na zaprojektowanie i wyprodukowanie XM30, który ma zastąpić Bradleya.
Armia Stanów Zjednoczonych podjęła decyzję o wymianie bojowego wozu piechoty Bradley, który jest w służbie od ponad czterech dekad. Dwie firmy, amerykański Rheinmetall i General Dynamics, walczą o prawo do zbudowania następcy.
Co wiadomo
Armia Stanów Zjednoczonych oficjalnie ogłosiła w tym tygodniu przejście do nowej fazy programu opcjonalnie załogowego pojazdu bojowego (OMFV). Początkowo w projekt zaangażowanych było pięć firm. Oprócz amerykańskich Rheinmetall i General Dynamics, BAE Systems, Oshkosh Defense i Point Blank Enterprises otrzymały kontrakty pięć lat temu.
Potencjalna wartość programu wynosi 45 mld USD. Kolejny etap konkursu obejmuje przyznanie 1,6 mld USD amerykańskim firmom Rheinmetall i General Dynamics. Na tym etapie muszą one zaproponować prototyp zaawansowanego bojowego wozu piechoty do testów, który został nazwany XM30 Mechanized Infantry Combat Vehicle.
Amerykański Rheinmetall chce wykorzystać bojowy wóz piechoty Lynx KF-41 (na zdjęciu powyżej). Firma połączyła siły z Raytheon i L3Harris, aby go zbudować. Jest on wyposażony w działo 50 mm, celowniki termowizyjne i może wystrzeliwać drony.
General Dynamics oferuje Griffina III (na zdjęciu powyżej). Bazuje on na podwoziu pojazdu zwiadowczego Ajax z działkiem 50 mm. Pojazd bojowy może wystrzeliwać drony Switchblade. General Dynamics współpracuje w tym zakresie z AeroVironment.
Źródło: US Army