Amerykańskie firmy Rheinmetall i General Dynamics walczą o potencjalny kontrakt o wartości 45 mld USD na zaprojektowanie i wyprodukowanie XM30, który ma zastąpić Bradleya.
![Amerykańskie firmy Rheinmetall i General Dynamics walczą o potencjalny kontrakt o wartości 45 mld USD na zaprojektowanie i wyprodukowanie XM30, który ma zastąpić Bradleya. Amerykańskie firmy Rheinmetall i General Dynamics walczą o potencjalny kontrakt o wartości 45 mld USD na zaprojektowanie i wyprodukowanie XM30, który ma zastąpić Bradleya.](/media/post_big/ElgliLeWMAIOzQJ-scaled.jpg)
Armia Stanów Zjednoczonych podjęła decyzję o wymianie bojowego wozu piechoty Bradley, który jest w służbie od ponad czterech dekad. Dwie firmy, amerykański Rheinmetall i General Dynamics, walczą o prawo do zbudowania następcy.
Co wiadomo
Armia Stanów Zjednoczonych oficjalnie ogłosiła w tym tygodniu przejście do nowej fazy programu opcjonalnie załogowego pojazdu bojowego (OMFV). Początkowo w projekt zaangażowanych było pięć firm. Oprócz amerykańskich Rheinmetall i General Dynamics, BAE Systems, Oshkosh Defense i Point Blank Enterprises otrzymały kontrakty pięć lat temu.
Potencjalna wartość programu wynosi 45 mld USD. Kolejny etap konkursu obejmuje przyznanie 1,6 mld USD amerykańskim firmom Rheinmetall i General Dynamics. Na tym etapie muszą one zaproponować prototyp zaawansowanego bojowego wozu piechoty do testów, który został nazwany XM30 Mechanized Infantry Combat Vehicle.
![](/media/uploads/lynx-kf41-120mm1021.jpg)
Amerykański Rheinmetall chce wykorzystać bojowy wóz piechoty Lynx KF-41 (na zdjęciu powyżej). Firma połączyła siły z Raytheon i L3Harris, aby go zbudować. Jest on wyposażony w działo 50 mm, celowniki termowizyjne i może wystrzeliwać drony.
![](/media/uploads/3_GVEbRbU.jpg)
General Dynamics oferuje Griffina III (na zdjęciu powyżej). Bazuje on na podwoziu pojazdu zwiadowczego Ajax z działkiem 50 mm. Pojazd bojowy może wystrzeliwać drony Switchblade. General Dynamics współpracuje w tym zakresie z AeroVironment.
Źródło: US Army