F-35 JPO nalega na modernizację rdzenia silnika F135 dla myśliwca piątej generacji zamiast opracowywania adaptacyjnego układu napędowego.
Wspólne Biuro Programowe F-35 (JPO) odpowiedziało na kontrowersje, które wybuchły po oświadczeniu dyrektora generalnego Lockheed Martin o potrzebie opracowania adaptacyjnego silnika dla myśliwca. JPO uważa, że jest to niepotrzebne.
Co wiadomo
Na początek przypomnijmy, że Greg Ulmer, dyrektor generalny Lockheed Martin, powiedział podczas Paris Air Show, że myśliwiec F-35 Lightning II potrzebuje silnika adaptacyjnego. Pozwoliłoby to na zwiększenie mocy i chłodzenia, co jest potrzebne przed modernizacją Block 4.
Adaptacyjny układ napędowy jest niekompatybilny z F-35B, więc dyrektor generalny Lockheed Martin uważa, że silnik F135 musi zostać zmodernizowany równolegle. Pratt & Whitney, twórca F135, powiedział, że Lockheed podważa decyzję Pentagonu o ulepszeniu obecnego układu napędowego.
JPO nalega również na modernizację rdzenia silnika (ECU). Biuro uważa, że modernizacja zaspokoi wszystkie przyszłe potrzeby myśliwca piątej generacji. Popiera decyzję o modernizacji ECU F135, która została podjęta po analizie przeprowadzonej we współpracy z przemysłem.
Generał broni Michael J. Schmidt, dyrektor JPO, był bardzo dyplomatyczny, gdy zapytano go, czy program F-35 jest zagrożony z powodu sporu między Lockheed Martin i Pratt & Whitney. Oczekuje on, że partnerzy przemysłowi będą współpracować, aby spełnić wymagania określone przez Departament Obrony USA, tak aby myśliwce miały wszystko, czego potrzebują do wykonywania swoich misji.
Źródło: Air & Space Forces Magazine