Wielka Brytania przetestuje zdolność myśliwców piątej generacji F-35B Lightning II do startu i lądowania na autostradach.

Wielka Brytania przetestuje zdolność myśliwców piątej generacji F-35B Lightning II do startu i lądowania na autostradach.

Wielka Brytania planuje przetestować zdolność myśliwców piątej generacji F-35B do korzystania z infrastruktury cywilnej. W tym celu Królewskie Siły Powietrzne przeprowadzą testy, w których samolot wystartuje i wyląduje na drodze publicznej.

Co wiadomo

W tym samym celu Królewskie Siły Powietrzne wyślą do Finlandii myśliwce czwartej generacji Eurofighter Typhoon FGR4. Jednak testy z udziałem F-35B Lightning II odbędą się na terytorium Wielkiej Brytanii.

Loty demonstracyjne z udziałem Typhoona odbędą się w nadchodzących miesiącach. Myśliwce piątej generacji będą mogły startować i lądować na autostradzie w 2024 roku. Plan operacji jest w przygotowaniu. Ogłosił to marszałek lotnictwa Harvey Smyth (Harvey Smyth).

Odcinek autostrady o długości 1500 stóp (~460 metrów) zostanie wyłożony aluminiowymi matami AM-2. Pozwoli to myśliwcom na pionowe lądowanie bez niszczenia drogi gorącymi spalinami silnika odrzutowego F135. Układ napędowy w trybie pionowego lądowania obraca się o 90 stopni i spogląda w dół.

Źródło: Aviation Week

Ford rzuca wyzwanie Tesli: system jazdy bez rąk teraz dostępny dla masowych modeli w Europie

Ford rzuca wyzwanie Tesli: system jazdy bez rąk teraz dostępny dla masowych modeli w Europie
Demonstracja działania zautomatyzowanego systemu jazdy BlueCruise. Źródło: Ford

Ford rozszerza możliwości swojego systemu wspomagania jazdy BlueCruise. Od wiosny 2026 trzy modele otrzymają opcjonalny pakiet zaawansowanych asystentów i będą mogły jeździć bez rąk na kierownicy na 135 tysiącach kilometrów autostrad.

Co wiadomo

Debiut BlueCruise w Europie miał miejsce w 2023 roku z elektrykiem Mustang Mach-E, a następnie technologia rozprzestrzeniła się na 16 krajów kontynentu. Teraz technologia staje się dostępna dla bardziej masowych modeli samochodów: Puma, Puma Gen-E, Kuga i Ranger PHEV. 

Modele Forda z systemem BlueCruise
System BlueCruise wkrótce pojawi się w dodatkowych modelach Forda. Zdjęcie: Ford

System łączy adaptacyjny tempomat, kamery i czujniki, które śledzą oznakowanie, wzrok i pozycję głowy kierowcy. Elektronika przejmuje przyspieszanie, hamowanie i kierowanie, monitorując uważność kierowcy.

BlueCruise działa na trasach określonych jako „strefy niebieskie”. Takich jest już 135 000 km. Teoretycznie właściciel samochodu Ford z BlueCruise może przejechać bez rąk na kierownicy ponad 2000 km, pokonując sześć krajów podczas podróży ze Sztokholmu do Rzymu.

1
2

Właściciele samochodów Ford i Lincoln na całym świecie pokonali już ponad 888 milionów kilometrów z BlueCruise. W tej statystyce obecnie prowadzi Ameryka Północna.

Dokładne ceny i opcje subskrypcji nowi nabywcy poznają bliżej terminu uruchomienia technologii w nowych modelach. Obecnie BlueCruise jest dostępna w Austrii, Belgii, Danii, Francji, Niemczech, we Włoszech, Hiszpanii, Szwecji i innych krajach.

Źródło: Ford