Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych opublikowała zdjęcia okrętu podwodnego o napędzie atomowym USS Connecticut (SSN-22), który został poważnie uszkodzony w wyniku kolizji z nieznanym obiektem na Morzu Południowochińskim.
Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych prowadzi naprawy okrętu podwodnego o napędzie atomowym USS Connecticut (SSN-22). Służby opublikowały niedawno zdjęcia okrętu podwodnego klasy Seawolf, który doznał poważnych uszkodzeń jesienią 2021 roku.
Co wiadomo
USS Connecticut (SSN-22) to amerykański okręt podwodny klasy Seawolf i piąty okręt nazwany na cześć stanu Connecticut, w którym został zbudowany. Okręt podwodny jest wyposażony w reaktor jądrowy typu S6W o mocy 45 000 koni mechanicznych. Może przenosić do 50 pocisków Harpoon i Tomahawk wystrzeliwanych z wyrzutni torpedowych.
W dniu 2 października 2021 r. USS Connecticut (SSN-22) zderzył się z nieznanym obiektem podczas patrolu na Morzu Południowochińskim. W wyniku incydentu około tuzina członków załogi doznało różnego stopnia obrażeń, a trzech oficerów straciło pracę z powodu utraty zaufania. Wśród nich był dowódca okrętu podwodnego.
21 grudnia tego samego roku USS Connecticut (SSN-22) był w stanie przepłynąć Pacyfik i wrócić do Waszyngtonu, zatrzymując się w Guam i San Diego. Okręt podwodny odbył jednak całą podróż w pozycji nawodnej. Zanurzenie było zabronione z powodu nieprawidłowego działania stacji hydroakustycznej.
Kongres USA zezwolił na wydanie 40 milionów dolarów na naprawy awaryjne i 10 milionów dolarów na przednią kopułę. W 2022 r. USS Connecticut (SSN-22) przeszedł dokładną ocenę uszkodzeń w stoczni Puget Sound. Stwierdzono, że kolizja z nieznanym obiektem spowodowała uszkodzenie steru okrętu podwodnego.
Jednym z wyzwań związanych z remontem dziobu, sonaru i innych elementów konstrukcyjnych jest fakt, że okręty podwodne klasy Seawolf zostały już dawno wycofane z eksploatacji. Co więcej, oprócz USS Connecticut (SSN-22), zbudowano tylko dwa okręty podwodne tego typu: USS Jimmy Carter (SSN-23) i USS Seawolf (SSN-21). Pierwszy z nich jest zmodyfikowaną wersją przeznaczoną do tajnych misji.
Zazwyczaj sekcje starych okrętów podwodnych tej samej klasy, które zostały wycofane z eksploatacji, są wykorzystywane do napraw. Na przykład Naval Group niedawno naprawiła w ten sposób francuski okręt podwodny Perle. W przypadku USS Connecticut (SSN-22) ta metoda nie jest odpowiednia.
W 2022 r. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych potwierdziła, że uszkodzony okręt podwodny zostanie naprawiony i przywrócony do służby. Jest to bardzo ważne w świetle ostatnich informacji, że ponad 30 procent amerykańskich okrętów podwodnych jest wycofanych z eksploatacji. Szacuje się, że naprawa USS Connecticut (SSN-22) potrwa 31 miesięcy.
Źródło: DVIDS