Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych od lat nieprawidłowo określa poziom gotowości myśliwców F/A-18 Super Hornet
Kongresowe Biuro Budżetowe (CBO) odkryło, że dwa główne narzędzia do oceny poziomu gotowości myśliwców F/A-18 Super Hornet nie zawsze pokazują te same wyniki.
Co wiadomo
CBO przeanalizowało wskaźniki dostępności samolotów Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych od marca 2017 r. do września 2021 r. Informacje uzyskano z dwóch narzędzi: Decision Knowledge Programming for Logistics Analysis and Technical Evaluation (DECKPLATE) oraz Aviation Maintenance Supply Readiness Report (AMSRR).
Każde z tych narzędzi określa gotowość bojową F/A-18 Super Hornet w inny sposób. DECKPLATE rejestruje poziomy dostępności samolotów i rzeczywiste godziny lotów w danym miesiącu. Jednocześnie AMSRR przeprowadza codzienną ocenę zdolności myśliwców do wykonywania misji.
DECKPLATE jest uważany za oficjalny program do śledzenia poziomów gotowości samolotów. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych twierdzi jednak, że AMSRR skuteczniej i poprawniej opisuje dostępność myśliwców F/A-18 Super Hornet, lepiej korelując z rzeczywistymi godzinami lotów.
CBO zauważa, że oba systemy zawierały błędy. DECKPLATE okazał się bardziej problematycznym narzędziem, zmniejszając wartość prognozowania. Jeśli DECKPLATE stwierdził, że 100% samolotów jest dostępnych, to prawdopodobieństwo, że przestaną one latać po miesiącu wynosiło 59%. W przypadku AMSRR liczba ta wynosiła tylko 2%.
Z drugiej strony, myśliwce z zerową dostępnością miały 14% prawdopodobieństwo bycia zdolnymi do walki, według DECKPLATE. Jednocześnie tylko 4% myśliwców Super Hornet z zerową gotowością w AMSRR było w stanie wzbić się w powietrze.
Problem niskiej gotowości bojowej F/A-18 Super Hornet konsekwentnie nęka Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych. Niedawno udało jej się jednak zwiększyć ten wskaźnik z 55 do ponad 80 procent. Zajęło to mniej niż rok.
Źródło: Defence One