Pentagon nie zbuduje adaptacyjnego silnika dla F-35 Lightning II - Pratt & Whitney otrzymał ponad 497 milionów dolarów na modernizację ECU F135
Pratt & Whitney ogłosił, że Pentagon nałożył zakaz integracji jakiegokolwiek innego silnika niż F135 z myśliwcami piątej generacji F-35A, F-35B i F-35C. Zostało to napisane w komunikacie prasowym, który został opublikowany na oficjalnej stronie RTX (firmy macierzystej).
Co już wiadomo
W zeszłym tygodniu senacka komisja ds. środków finansowych uchwaliła dwupartyjną ustawę. Obejmuje ona, wraz z zakazem integracji alternatywnych silników w F-35 Lightning II, przeznaczenie ponad 1 mld USD dla Pratt & Whitney:
- 497 milionów dolarów na modernizację ECU F135;
- + 264 mln USD na wniosek prezydenta o zakup części do F135;
- 280 milionów dolarów na rozwój technologii silników dla myśliwca szóstej generacji.
Program F135 wspiera prawie 55 000 miejsc pracy w 41 stanach USA i obejmuje ponad 2600 lokalnych dostawców. Decyzja o modernizacji F135 została podjęta przez Siły Powietrzne USA, Marynarkę Wojenną i Korpus Piechoty Morskiej w marcu 2023 roku.
Pratt & Whitney uważa, że F135 ECU (Engine Core Upgrade) to najtańszy, najszybszy i najmniej ryzykowny sposób na zwiększenie możliwości silnika w celu spełnienia wymagań modernizacji F-35 Block 4. Nowy silnik adaptacyjny zostanie opracowany dla myśliwców szóstej generacji.
Źródło: RTX