Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych wyda 80 milionów dolarów na naprawę okrętu podwodnego USS Connecticut o napędzie atomowym, który został poważnie uszkodzony po zderzeniu z podwodną górą na Morzu Południowochińskim.
Jesienią 2021 r. okręt podwodny o napędzie atomowym USS Connecticut (SSN 22) zderzył się z nieznanym obiektem na Morzu Południowochińskim. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych zaktualizowała status i koszt napraw.
Co wiadomo
USS Connecticut (SSN 22) zderzył się z podwodną górą. W wyniku uderzenia okręt podwodny stracił sonar i dziób. Mimo to udało mu się dotrzeć do wyspy Guam, gdzie przeszedł wstępną ocenę uszkodzeń.
USS Connecticut (SSN 22) zatrzymał się następnie w San Diego, po czym udał się do stoczni Puget Sound Naval Shipyard w Puget Sound w stanie Waszyngton w celu dokonania napraw. W dniu 12 lipca 2023 r. okręt podwodny o napędzie atomowym znajdował się w suchym doku.
Dowództwo Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (NAVSEA) nie ujawniło miejsca pobytu okrętu podwodnego przed umieszczeniem go w suchym doku. Odmówiło również komentarza na temat tego, jak udało się uniknąć zatonięcia.
USS Connecticut (SSN 22) znajduje się obecnie w Centrum Konserwacji Pośredniej. Atomowy okręt podwodny przechodzi procedurę zwaną Extended Dry-Docking Selected Restricted Availability (EDSRA). Jest to rodzaj prac w suchym doku, który obejmuje ulepszenia o charakterze niekapitałowym.
Uszkodzenia odniesione przez USS Connecticut (SSN 22) w wyniku kolizji z górą podwodną zostaną naprawione podczas EDSRA. Zeszłoroczna ocena wskazywała, że Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych będzie w stanie w pełni odzyskać uderzeniowy okręt podwodny. Układ napędowy nie został uszkodzony w wyniku zderzenia i nadal działa normalnie.
ESDRA rozpoczęła się 12 lipca 2023 roku. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych przeznaczyła około 80 milionów dolarów na naprawy i planuje przywrócić USS Connecticut (SSN 22) do służby na początku 2026 roku. NAVSEA nie odpowiedziała na pytania dotyczące tego, które części ze starych okrętów podwodnych mogą zostać wykorzystane w naprawach, a które będą musiały zostać wykonane od podstaw.
Źródło: Naval News