Honeywell chce ulepszyć system chłodzenia w myśliwcu piątej generacji F-35, ale obawia się, że stanie na przegranej pozycji, konkurując z RTX.

Autor: Maksim Panasovskiy | 14.08.2023, 01:35
Honeywell chce ulepszyć system chłodzenia w myśliwcu piątej generacji F-35, ale obawia się, że stanie na przegranej pozycji, konkurując z RTX.

Wspólne Biuro Programowe F-35 nie ogłosiło jeszcze konkursu na ulepszenie systemu chłodzenia silnika, ale Honeywell już się martwi. Firma obawia się, że konkurencja może być nieuczciwa.

Co wiadomo

Powodem obaw Honeywell jest to, że konkurentem może być RTX (dawniej Raytheon). Ta ostatnia opracowuje system o nazwie EPACS (Enhanced Power and Cooling System)

Za stworzenie EPACS odpowiada Collins Aerospace, spółka zależna RTX. Jednocześnie producentem silników F135 dla myśliwca piątej generacji jest Pratt & Whitney, kolejna spółka zależna RTX. To właśnie ona przeprowadzi modernizację ECU F-135.

Budzi to obawy Honeywell. Firma uważa, że będzie w niekorzystnej sytuacji, ponieważ RTX może uzyskać więcej dodatkowych informacji na temat silnika, do których inni potencjalni oferenci nie będą mieli dostępu. Stwierdził to Matt Milas, prezes działu obronnego i kosmicznego Honeywell Aerospace.

Informacje te zostały już skomentowane przez przedstawicieli Pratt & Whitney. W szczególności wiceprezes programu F135 Jen Latka powiedziała, że firma nie ukrywa przed Honeywell żadnych danych dotyczących modernizacji ECU F-135.

Ponadto stwierdziła, że Pratt & Whitney nie otrzymał żadnych zapytań dotyczących ECU w jakikolwiek sposób. Ponadto w czerwcu 2023 r. JPO poprosił, aby żadne informacje dotyczące ECU nie były rozpowszechniane wśród potencjalnych oferentów.

Źródło: Defence One