James Webb potwierdził odkrycie Earendel jako najodleglejszej gwiazdy - pojawiła się ona w ciągu 1 miliarda lat od Wielkiego Wybuchu i świeci 1 milion razy jaśniej niż Słońce.

Autor: Maksim Panasovskiy | 17.08.2023, 14:52

Wiosną ubiegłego roku Kosmiczny Teleskop Hubble'a dostrzegł gwiazdę Earendel. Prawie półtora roku później James Webb potwierdził, że znajduje się ona nie tylko na liście najbardziej odległych gwiazd, ale jest najbardziej odległa.

Pomiędzy Earendel i naszą planetą znajduje się gromada galaktyk WHL0137-08. Była ona przyczyną zaburzeń grawitacyjnych i pomogła naukowcom dostrzec gwiazdę, ponieważ jej światło zostało wzmocnione ponad 4000 razy.

Zanim odkryto Earendel, za najstarszą gwiazdę we Wszechświecie uważano LS1. Pojawiła się ona 4,4 miliarda lat po Wielkim Wybuchu. Wiek Earendel nie został jeszcze dokładnie ustalony, ale uważa się, że powstała ona w ciągu pierwszych miliardów lat istnienia Wszechświata.

Rekordowa gwiazda znajduje się w galaktyce Sunrise Arc. Naukowcy wierzą, że odkrycie to pomoże im znaleźć pierwsze gwiazdy we Wszechświecie, które składają się wyłącznie z helu i wodoru.

Podsumowując temat Earendel, należy zauważyć, że należy ona do gwiazd typu B. Temperatura na powierzchni Earendel jest dwukrotnie wyższa niż na Słońcu. Ponadto odkryta gwiazda jest dziesięciokrotnie masywniejsza i milion razy jaśniejsza niż nasza luminaria.

Źródło: NASA