Lockheed Martin, Northrop Grumman i Boeing rywalizują o kontrakt na produkcję tajnego myśliwca pokładowego szóstej generacji F/A-XX, który zastąpi F/A-18 Super Hornet
Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych chce mieć myśliwiec szóstej generacji w ciągu następnej dekady. Jednak do tej pory program ten był utrzymywany w tajemnicy. Niedawno okazało się jednak, że o kontrakt ubiegają się trzy duże firmy.
Co wiadomo
Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych utrzymuje projekt w tajemnicy. Jak dotąd, myśliwiec szóstej generacji jest wymieniany jako F/A-XX. Ma on zastąpić samolot pokładowy F/A-18E/F Super Hornet (na zdjęciu poniżej). O kontrakt ubiegają się Lockheed Martin, Northrop Grumman i Boeing. Zostało to oficjalnie ogłoszone przez US Navy.
Lockheed Martin jest producentem myśliwców piątej generacji F-22 Raptor dla Sił Powietrznych USA oraz F-35 dla Sił Powietrznych USA, Marynarki Wojennej USA i Korpusu Piechoty Morskiej USA. Firma buduje również zmodernizowane samoloty czwartej generacji F-16V Block 70/72.
Boeing jest producentem obecnego myśliwca pokładowego F/A-18E/F Super Hornet. Jeśli firma wygra kontrakt, prace nad programem samolotów szóstej generacji będą prowadzone w fabryce w St Louis.
Northrop Grumman również się nie nudzi. Od kilku lat firma pracuje nad bombowcem atomowym nowej generacji B-21 Raider. Samolot został zaprezentowany pod koniec ubiegłego roku, a do końca tego roku Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych mogą podpisać pierwszy kontrakt. Bombowiec nigdy jeszcze nie latał.
Oczekiwano, że te trzy firmy będą rywalizować o projekt NGAD, w ramach którego opracowywany jest myśliwiec szóstej generacji dla Sił Powietrznych USA, który zastąpi F-22 Raptor. Northrop Grumman oficjalnie ogłosił jednak, że nie ubiega się o rolę głównego wykonawcy.
Osobno, dwie duże firmy będą konkurować o opracowanie zespołu napędowego dla F/A-XX. Są to Pratt & Whitney i GE Aerospace.
Źródło: Breaking Defence